Uddannelsen giver dig kompetencer til at arbejde bredt med indkøb, salg og markedsføring i handelsvirksomheder.
Du får viden om en handelsvirksomheds organisering og styring. Du lærer at vurdere virksomhedens idé, mål og strategi, og du lærer at vurdere driftsøkonomiske problemstillinger og gennemføre markedsanalyser.
Uddannelsen er en erhvervsakademiuddannelse, der varer 2 år. Undervisningen er opdelt i en national del på 50 ECTS, der er ens på alle uddannelsessteder, en lokal del på 10 ECTS, praktik på 45 ECTS og afgangsprojekt på 15 ECTS.
Uddannelsens fagområder
Den nationale del indeholder fagområderne:
- Virksomhedens interne og eksterne forhold: Du lærer om virksomhedens interne og eksterne forhold med henblik på udvikling af virksomhedens strategiske position. Der er fokus på analyser af nye tendenser fra marked og samfund og på analyser af virksomhedens økonomiske ressourcer og organisatoriske forhold.
- Virksomhedens handelsprocesser: Du lærer om virksomhedens logistiske situation - fra indkøb til slutbrugeren herunder optimering og udvikling af den samlede købsoplevelse. Den samlede købsoplevelse anskues både fysisk og digitalt på såvel et internationalt som nationalt marked. Der er fokus på, hvordan teknologier til salg, markedsføring og supply chain management kan understøtte virksomhedens processer. Der er også fokus på systematisk indhentning, fortolkning og anvendelse af data.
Den lokale del af uddannelsen beskæftiger sig med samme fagområder. Der vil blandt andet være mulighed for valgfag. Tjek dine muligheder hos det enkelte uddannelsessted.
På 3. og 4. semester skal du syv måneder i lønnet virksomhedspraktik. Du skal også lave dit afsluttende eksamensprojekt. I praktikken og projektet fordyber du dig i din valgte specialisering. Ofte vil dit eksamensprojekt tage udgangspunkt i din praktikvirksomhed.
Undervisningsform
Undervisningen er praksisnær og foregår som projektarbejde, workshops, vejledning og feltarbejde. Der er fokus på undervisningsformer, som udvikler selvstændighed, samarbejdsevne og innovationsevne.
Uddannelsessted
Uddannelsen foregår i Hobro, Horsens, København, Næstved, Odense, Randers, Silkeborg og Vejle.
Den udbydes både på dansk og på engelsk.
Det er muligt at tage dele af uddannelsen i udlandet, herunder praktikdelen. Dog kan praktik i udlandet i visse tilfælde være ulønnet.
Eksamen
Du afslutter uddannelsen med et virksomhedsrelateret eksamensprojekt, der også fremlægges mundtligt.
Uddannelsen giver ret til at anvende betegnelsen handelsøkonom AK. Den engelske titel er AP Graduate in Commerce Management.