interview med salgsspecialist inden for it
Artikel

It-salgsspecialist

”Det, it-branchen prøver at lære virksomheder, er det som unge gør allerede. Når jeg skal have fat i nogen i forbindelse med en opgave, ser jeg på vores system, hvordan de vil kontaktes - mobil, chat, mail osv.”

Leyla Elif Aksoy er 27 år og uddannet Markedsføringsøkonom. Desuden har hun i England taget en bachelor i business og marketing.

Interviewet er lavet i 2009. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Udvalgt til jobbet

De folk, Elif skal i kontakt med, sidder overalt i verden, så for hende er kommunikation via netværk helt naturligt. Hun er ansat i firmaet Cisco, hvor hun arbejder med salg af netværk og telesystemer. Cisco har over 65.000 ansatte i mere end 70 lande, heraf godt 70 i Danmark.

”For at blive ansat i Cisco søger man normalt på baggrund af uddannelse og erfaring,” fortæller Elif.

Selv var hun med som deltager i et uddannelsesprogram hos Cisco i Amsterdam, der omhandlede basal teknisk viden og en masse viden om salg. Hun var med i en gruppe af unge, der var udvalgt ud fra relevant uddannelse, en bestemt attitude og personlighed.

”Jeg havde ikke gjort mig tanker om it-branchen."
”Jeg havde ikke gjort mig tanker om it-branchen."

" Det var et tilfælde, at tingene bar den vej, og det åbnede for en helt anden verden,” fortæller hun.

”Jeg tænker ikke over, hvordan videndeling kan bruges til samarbejde i virksomheder. For mig er det helt naturligt at bruge det, og det er derfor unge passer så godt ind i it-branchen.”

Efter et år kom hun til afdelingen i Danmark, hvor en mentor fulgte og guidede hende et stykke tid.

Gør kunderne modne til køb

Elif er ansvarlig for salg til kommunerne, men laver ikke selv direkte salg: ”Jeg fakturerer ikke, men går ud og inspirerer kunderne. Jeg fortæller dem, i hvilken retning vores firma bevæger sig, hvad der er relevant for dem, og hvordan de kan optimere deres ressourcer.”

Så længe Elif når det, hun skal, så kan hun komme og gå, som hun vil. I salg er der mål på forretning, og hvordan hun når målet, er op til hende selv.

”I dag har jeg holdt seminar med nogle kommuner. Den type opgaver kan jeg blive målt på, men hvis der er andre aktiviteter, jeg ønsker at søsætte, gør jeg det bare.”

Elif får en basisløn og en bonus for at nå de fastsatte mål. ”Men for mig er det ikke pengene, der rykker,” siger hun.

Det handler om dygtighed

”Det vigtigste for mig er virksomhedens værdier, fx at vi får en kunde på grund af vores dygtighed og ikke noget andet.”

”Jeg kan godt lide, at resultaterne taler for sig selv. Ingen kan nægte dig noget, hvis du gør et godt stykke arbejde.”
”Jeg kan godt lide, at resultaterne taler for sig selv. Ingen kan nægte dig noget, hvis du gør et godt stykke arbejde.”

Når Elif sammenligner med sine veninder eller sine forældre, kan hun se, at strukturen og måden at arbejde på i en it-virksomhed er anderledes.

”Jeg har lige arbejdet på Maldiverne. Dér fik jeg fat i de rigtige mennesker på de rigtige tidspunkter, så der ikke var noget spildtid. Det er en anderledes dynamisk måde at arbejde på.”

I forhold til andre brancher, hvor mange af hendes veninder arbejder, er der friere rammer i it-branchen. ”Jeg føler en vis stolthed, når jeg sidder over for en kunde,” smiler hun.

Fremtiden er ny

For Elif er fremtiden nærmest lige startet. For et par måneder siden sad hun med sin chef og lavede en strategi for, hvor hun ser sig selv om tre år:

”Vi undersøgte, hvilke kompetencer jeg mangler for at komme derhen, hvordan vi kan udvikle dem, og hvordan jeg kan nå derhen. Der blev lavet en plan, som jeg underskrev, og som går højere op i systemet. Så det kører bare!”

Siden sidst

Interviewet blev lavet i 2007. Elif er i dag Account Manager hos Cisco Systems.

Se oversigt over flere interview.