professionsbacheloruddannelsen til lærer i folkeskolen
Professionsbacheloruddannelse

Lærer i folkeskolen

Som folkeskolelærer skal du kunne lide at have med børn og unge at gøre. Du skal have lyst til at være på og at arbejde tæt sammen med andre mennesker.

Fakta

Navn:
Lærer i folkeskolen
Varighed:
4 år
Adgangskrav:
Gymnasial eksamen samt særlige adgangskrav
Økonomi:
SU

På uddannelsen lærer du at planlægge din undervisning både fagligt og pædagogisk. Du får viden om de fag, du senere skal undervise i, og du lærer at formidle din viden til børn og unge på forskellige klassetrin. Der indgår flere praktikperioder i uddannelsesforløbet.

De fleste lærere får arbejde i folkeskolen, på en privatskole eller på en efterskole. Men læreruddannelsen åbner også for jobmuligheder inden for det private erhvervsliv, fx som konsulent eller vejleder.

Fold alle afsnit ud

Om uddannelsen

Læreruddannelsen varer fire år og kombinerer både faglige og pædagogiske vidensområder. At være folkeskolelærer er et afvekslende og udfordrende job, hvor du møder mange forskellige mennesker. Du har frihed til selv at tilrettelægge din undervisning, men har samtidig ansvar for elevernes læring og klassens trivsel, kontakten til forældrene og samarbejdet med dine kolleger.

Uddannelsen består helt overordnet af:

  • Lærernes grundfaglighed
  • Undervisningsfag - de fag du senere skal undervise i
  • Praktik
  • Bachelorprojekt

Lærernes grundfaglighed

Lærerens grundfaglighed omfatter to hovedemner: Pædagogik og lærerfaglighed samt Almen dannelse.

I Pædagogik og lærerfaglighed beskæftiger du dig bl.a. med elevens læring og udvikling, almen undervisningskompetence, specialpædagogik og undervisning af tosprogede.

I Almen dannelse arbejdes med emnerne kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab.

Undervisningsfag

Undervisningsfag er de fag, der svarer til fagene i folkeskolen. Du skal vælge de fag, du ønsker at undervise i. Det giver dig mulighed for at tone din uddannelse i retning af egne interesser, og det du brænder for. Du vil som udgangspunkt opnå undervisningskompetence i tre undervisningsfag, men du skal som minimum vælge to. Det ene fag vil almindeligvis være dansk (aldersspecialiseret) eller matematik (aldersspecialiseret).

Praktik

Der er tre praktikperioder i løbet af uddannelsen, hvor du bl.a. får mulighed for at planlægge og gennemføre forskellige undervisningsforløb. Praktikperioderne har forskellige temaer, så du gradvist stifter bekendtskab med didaktik, klasseledelse og samarbejdsrelationer med elever, kolleger, forældre mv. Der er mødepligt til praktikken, der gennemføres i dine valgte undervisningsfag.

Frivillige kurser

Ud over uddannelsens fire faste hovedområder, har du som studerende mulighed for at deltage i en række frivillige kurser inden for folkeskolens timeløse fag, som omfatter fagene:

  • Færdselslære (inklusive førstehjælp)
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
  • Uddannelse og job
  • Det praktisk-musiske område
  • Skrivning og retorik

Du kan også tage supplerende kurser i emner og aktiviteter relateret til lærernes arbejdsområder, eksempelvis svømmelæreruddannelsen.

Vær opmærksom på, at udbuddet af frivillige kurser kan variere fra uddannelsessted til uddannelsessted.

Eksamen

En del af fagene/modulerne afsluttes med en prøve. Du afslutter uddannelsen med et selvstændigt bachelorprojekt.

Hver praktikperiode afsluttes med en prøve der bedømmes efter 7-trins-skalaen.

Særlige profiler og linjer

Uddannelsesstederne kan have særlige profiler og linjer på deres uddannelser. Det kan fx være en naturvidenskabelig specialisering, en sciencelinje eller en særlig traineelæreruddannelse, hvor de studerende bliver ansat i en kommune som lærer og sideløbende følger uddannelsen. Den sidste udbydes i samarbejde med Vejle kommune på UC Lillebælt i Jelling. Traineelæreruddannelsen udbydes også af VIAUC i Silkeborg, Skive og Nørre Nissum.

Undervisningen på læreruddannelsen foregår både som klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde. Det er forskelligt, hvordan den tilrettelægges på de enkelte uddannelsessteder. Som regel veksler undervisningsformen, så man i nogle perioder arbejder projektorienteret og tværfagligt, mens man i andre perioder går i dybden med fagene hver for sig.

 

Uddannelsen foregår på professionshøjskoler landet over. Der er læreruddannelser på Bornholm, i Esbjerg, Haderslev, Hjørring, Jelling, København, Lemvig (Nørre Nissum), Odense, Roskilde, Silkeborg, Skive, Vordingborg, Aalborg og Aarhus. Det er også muligt at læse dele af uddannelsen i Randers og Holstebro.

En del uddannelsessteder udbyder net-/fjernundervisning.

Enkelte uddannelsessteder (fx UC Sjælland og UC Nordjylland) udbyder uddannelsen delvis engelsksproget med henblik på undervisning på internationale skoler.

Der er desuden mulighed for at tage dele af læreruddannelsen på tomplads- og enkeltfagsordning under åben uddannelse. Den åbne uddannelse indeholder ikke praktik.

Uddannelsen giver adgang til titlen Professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Den engelske betegnelse er Bachelor (BA) of Education.

Adgangskrav

Du skal have en af følgende uddannelser for at søge om optagelse:

  • Gymnasial eksamen (stx, hf, hhx eller htx), eux eller særligt hf-forløb for fremmedsprogede (GIF)
  • En tilsvarende udenlandsk eller international eksamen

For at blive optaget gennem kvote 1 skal det justerede karaktergennemsnit (karaktergennemsnit plus evt. bonus for tidlig studiestart og flere fag på A-niveau) i din gymnasiale eksamen være på mindst 7,0.

Har du under 7,0 i gennemsnit fra din gymnasiale eksamen (inklusive eventuel bonus for tidlig studiestart og flere fag på A-niveau) – eller er du ikke sikker på at få et gennemsnit på 7,0 eller derover – skal du søge ind via kvote 2 og efterfølgende til en optagelsessamtale. Læs mere om den på nylaeruddannelse.nu

Ud over kravet om en adgangsgivende eksamen skal du opfylde de specifikke adgangskrav til undervisningsfagene. Læs mere om adgang til undervisningsfag.

Opfylder du ikke de formelle adgangskrav til de undervisningsfag, du er interesseret i, har du mulighed for at søge om individuel kompetencevurdering. Kontakt uddannelsesstedet.

Har du ikke på forhånd de nødvendige faglige forudsætninger for at følge et bestemt undervisningsfag, kan du kvalificere dig gennem gymnasial supplering.

Optagelse

Du søger om optagelse på Optagelse.dk. Der er forskellige ansøgningsfrister for kvote 1 og kvote 2, når du har en dansk gymnasial eksamen.

Kvote 1:

  • Ansøgningsfrist: 5. juli kl. 12.00
  • Du bliver optaget på baggrund af din adgangsgivende gymnasiale eksamen. Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager man ansøgere med de højeste karaktergennemsnit
  • Se adgangskvotienterne fra sidste optag i afsnittet Adgangskvotienter

Kvote 2:

  • Ansøgningsfrist: 15. marts kl. 12.00
  • Du bliver individuelt vurderet ved en optagelsessamtale, som finder sted i foråret.

Ansøgere med en udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen:

Ansøgningsfrist for kvote 1 og kvote 2: 15. marts kl 12.00

Læs mere om optagelse generelt.

Uddannelsesstart

Uddannelsen begynder i midten af august. Nogle uddannelsessteder har også vinterstart. Se det enkelte uddannelsessteds hjemmeside.

Adgangskvotienter 2017

En adgangskvotient viser det laveste gennemsnit for den seneste optagelse i kvote 1. Den kan stige eller falde ved næste optagelse og må ikke forveksles med et adgangskrav.

 
 Kvote 1Standby
Professionshøjskolen Metropol / Metropolitan UC  
Frederiksberg (Sommerstart)AO 
Professionshøjskolen Sjælland University College  
Vordingborg (Sommerstart)AO 
Roskilde (Sommerstart)AO 
Roskilde (Sommerstart, e-læring)AO 
Roskilde (Vinterstart)AO 
Vordingborg (Vinterstart)AO 
Professionshøjskolen UCC  
Rønne (Sommerstart)AO 
København V (Vinterstart)AO 
København V (Sommerstart)AO 
København V (Sommerstart, e-læring)AO 
Professionshøjskolen Lillebælt University College  
Odense M (Sommer- og vinterstart)AO 
Jelling (Sommer- og vinterstart)AO 
Professionshøjskolen UC Syddanmark  
Esbjerg Ø (Sommer- og vinterstart)AO 
Haderslev (Sommer- og vinterstart)AO 
Professionshøjskolen VIA University College  
Lemvig (Sommer- og vinterstart)AO 
Aarhus C (Sommerstart)7,0AO
Skive (Sommer- og vinterstart)AO 
Silkeborg (Sommer- og vinterstart)AO 
Professionshøjskolen University College Nordjylland  
Hjørring (Sommerstart)AO 
Aalborg SØ (Sommerstart)AO 
Hjørring (Vinterstart)AO 

AO: Alle optaget

Samlet oversigt over dette års KOT-tal

Økonomi

Du kan søge SU under uddannelsen.

Kvalifikationsniveau

Uddannelsen er placeret på niveau 6 i den danske kvalifikationsramme for livslang læring. Kvalifikationsrammen går fra niveau 1-8 og definerer det forventede udbytte af undervisningen.

Læs mere om Kvalifikationsniveauer for videregående uddannelser.

Fremtidsmuligheder

Omkring 2/3 af de færdiguddannede arbejder som lærere i folkeskolen. Den sidste tredjedel er hovedsageligt beskæftiget med anden undervisning, fx på private skoler, efterskoler, erhvervsskoler, højskoler, voksenundervisning og sociale institutioner. Nogle lærere ansættes i private virksomheder.

Læs mere om jobbet som lærer i folkeskolen.

Som færdiguddannet lærer har du mulighed for at undervise i folkeskolen, på efterskoler og andre institutioner, der underviser børn og unge.

Der kan også være mulighed for andre typer af undervisnings- og formidlingsjob i andre sektorer, alt afhængigt af dine personlige kvalifikationer.

Mere uddannelse

Professionshøjskolerne udbyder pædagogiske diplomuddannelser.

Man kan også videreuddanne sig til praktikvejleder ved læreruddannelsen. Adgangskravet er mindst 2 års praktisk lærererfaring samt fast ansættelse ved en skole, der fungerer som praktikskole.

Endelig udbydes en uddannelse til læsevejleder i folkeskolen. Den svarer i omfang til en halv diplomuddannelse.

Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup, udbyder masteruddannelser, som du kan læse mere om på DPU's hjemmeside. Desuden udbydes pædagogisk kandidateksamen i antropologi, filosofi, psykologi, sociologi, didaktik og generel pædagogik. DPU udbyder også uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog.

Ved Syddansk Universitet i Kolding kan man tage en masteruddannelse i børne- og ungdomskultur, æstetiske læreprocesser og multimedier og ved Aalborg Universitet en kandidatuddannelse i læring og forandringsprocesser samt en masteruddannelse i læreprocesser.

Nyuddannedes beskæftigelse

Antallet af beskæftigede nyuddannede lærere i perioden 2013-15 er i alt 25.362. Deres beskæftigelse er spredt ud på 106 ud af 127 brancher. Figurerne herunder viser beskæftigelsen for nyuddannede fordelt på brancher efter antal.

Brancher med mere end 500 nyuddannede

Nyuddannede i kategorien Andre er vist i figurerne herunder.

Brancher med 50-500 nyuddannede

Brancher med 20-50 nyuddannede

Brancher med 10-20 nyuddannede

Brancher med under 10 omfatter de resterende 226 nyuddannede i 115 brancher, herunder nogle med lidt eller ingen relation til faget.

Se forklaring på Nyuddannedes beskæftigelse.

Uddannelsessteder

På uddannelsesstedernes hjemmesider kan du finde mere information

Inspiration

Relevante arrangementer til denne uddannelse: 8

I jobbet som folkeskolelærer kombinerer Camilla Øhrberg sin egen interesse med en vigtig...

Mulighed for videregående uddannelse efter gymnasial eksamen.

Inspiration til valg af job og uddannelse.

Både teoretisk og praktisk undervisning.

Zoom ind og sammenlign uddannelser.