På kandidatuddannelsen får du udviklet dine erhvervssproglige kompetencer og lærer at identificere, analysere og løse sproglige, kommunikative og interkulturelle problemstillinger på både dansk og dit valgte fremmedsprog.
Indhold
Du får en samlet viden om, hvordan man kan omsætte forskellige kommunikationsstrategier i en konkret formidlingspraksis og får indsigt i de strukturelle og kulturelle forhold, der er relevante for en virksomheds aktiviteter på de internationale markeder.
Du får kendskab til forskellige mundtlige og skriftlige genrer, ligesom du lærer den faglige terminologi, der er relevant for en virksomheds interne og eksterne kommunikation.
Uddannelsen giver dig øvelse i at arbejde med teoretiske problemstillinger, og du lærer at arbejde kritisk og selvstændigt med erhvervssproglige spørgsmål og at bruge sprogteknologiske værktøjer.
Uddannelsesprofil
Uddannelsen giver dig mulighed for selv at sammensætte din uddannelsesprofil. Du læser et af sprogene engelsk, fransk, spansk eller tysk i kombination med den profil, du vælger. En mulig profil kan være tolk/translatør, som dog ikke udbydes hvert år.
Forskelle på uddannelsesstederne
Det er ikke alle universiteter, der udbyder alle sprog. Se mere om sprog og profiler under Om det enkelte universitet og på universiteternes egne hjemmesider.
Undervisningsform
Undervisningen er tilrettelagt som holdundervisning kombineret med forelæsninger og studenteroplæg. Der veksles mellem seminarer, læsning af teori samt projektarbejde, hvor du arbejder med en konkret problemstilling (case-studier).
Du afslutter kandidatuddannelsen med et speciale, der typisk varer ½ år.
Titel
Kandidatuddannelsen giver den akademiske titel cand.ling.merc. eller cand.mag. Uddannelsen engelske titel er Master of Arts (MA) in International Business Communication.