Den unge pige giver i citatet udtryk for en orientering mod det, hun oplever som et realistisk valg, og samtidig italesætter hun en anden markant tendens; nemlig at mange unge oplever uddannelsesvalget mere risikofyldt og ”stressende” end tidligere. De unge er i stigende grad fokuseret på uddannelse som et krav og ikke blot som en mulighed, og bekymringen for ”ikke at klare den” eller at blive sorteret fra lurer hos mange unge. Og det på trods af, at de i hvert fald på papiret har alle muligheder – i en tid, hvor unge er eftertragtede både i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Tendensen rammer bredt, mens ses mest udtalt hos fagligt svage unge og unge på klasserejse – dvs. bogligt stærke unge, der kommer fra en uddannelsesfremmed baggrund og orienterer sig mod en gymnasial uddannelse (Trondman, 1993). Mange af disse oplever deres position som sårbar og udsat, hvorfor det handler om at fokusere på sine styrkesider, hvis man skal klare skærene i uddannelsessystemet.
Den øgede risikobevidsthed giver sig også udtryk på andre måder. Fx peger de unges fortællinger i retning af, at det at befinde sig i en åben valgsituation i stigende grad opleves som svært at håndtere. Mange giver udtryk for, at det skaber usikkerhed og utryghed ikke at vide, hvad man skal – og ser det som udtryk for ikke at have ”styr på tingene”. Det handler om at have fremtiden lagt i rammer. Som pigen her forklarer:
”Det ville være dejligt, hvis jeg vidste hvad jeg skulle, og efter et stykke tid havde jeg nået mit mål. Jeg skal det her, og det er jo kun mit mål: at fuldføre en ungdomsuddannelse. Alligevel ville det være rart at vide: så skal jeg det og det. Jeg kan godt lide at have det sådan.” (Pige, 1. år, hhx, Pless & Katznelson, 2007).
Det øgede behov for afklaring og målrettethed kan tolkes som en måde at afgrænse og inddæmme de risici, der følger i kølvandet på individualiseringen. På den ene side giver individualiseringen de unge ansvaret for deres eget liv og mange valgmuligheder, og en del unge oplever et stort spillerum i forhold til at forme deres liv, som de vil.
På den anden side kan de mange valg også opleves som uoverskuelige og overvældende og fremkalde en angst for at vælge forkert og en oplevelse af ikke at være god nok. Denne usikkerhed kan være én af årsagerne til, at mange unge i højere grad søger mod det realistiske og det målrettede. Men samtidig kan det også ses som et forsøg på tilpasning til de dominerende politiske strømninger – og et ønske om at kunne give et klart (og ”rigtigt”) svar på de voksnes spørgsmål: Hvad er din plan?