De vejledningssøgende
Videnscenter artikel

Generation vejledning

”Ungdommen nu om dage elsker luksus. De opfører sig dårligt og foragter autoriteter. De viser ingen respekt for ældre mennesker og elsker tomt pladder i stedet for arbejde. De rejser sig ikke længere, når ældre mennesker kommer ind i et rum. De siger deres forældre imod, taler før alle andre, sluger maden og tyranniserer deres forældre.”

Af Peter Plant, ph.d. og lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, 2008

 

Kort sagt: Things ain’t what they used to be. De desillusionerede ord om ungdommens synder tillægges Sokrates for 2500 år siden. Det er en forfaldsmyte af de sejlivede. Ak, ja… ungdommen nu om dage.

En professor Fabricius mente 1796 om sine studerende: "I stedet for den larmende, øldrikkende, men trods alt sunde student – har man nu fået traurige, blege hypokondre. Ynglinge med matte øjne, som er utilfredse med sig selv og andre. Nutidens universiteter frembringer ynglinge med svag inderlig stemme, elendige legemer og få virkeligt gavnlige kundskaber.”

Heroverfor står jublende begejstring over nutidens unge i vor tid. Dog ofte tilsat en skarp kritik af den generation, som gik lige forud. 68’erne, forstås. De er roden til andre myter. Fx hos Anne Knudsen (i Weekendavisen, 16.6.2000): "Dagens studenter tilhører de bittesmå årgange, som allerede har øvet sig betydeligt i at være voksne. De har været de eneste voksne, der var til stede, mens de store årgange legede, at det var dem, der var børn.”

Fold alle afsnit ud

Både og eller enten eller?

Johannes Andersen (2001) søger at indkredse fire forskellige former for ungdomskultur, der indbyrdes står i et spændingsforhold til hinanden. Nogle identificerer sig med grupperne på afstand, andre blander udtryk fra forskellige kulturer, mens andre igen går helhjertet ind for en af dem (jf. Issa m.fl., 1994):

  1. Ressourcestærke unge, der mere eller mindre bevidst vender systemet og vejlederne ryggen, og som i stedet dyrker spændende kulturtilbud og udfordringer. Det er en gruppe, der vil gøre tingene selv, fordi de synes, det er spændende, og de tillægger ikke aktiviteterne noget videre perspektiv eller mål. Autonomi er et kodeord her. Gennem påklædningens kombination af alt for stort, alt for småt eller slidt tøj markeres uafhængighed af omgivelserne.
  2. Ressourcestærke unge, der kæmper for at få fodfæste inden for systemet. De kæmper for at få de bedste karakterer, for at komme ind på de rigtige uddannelser, og efterfølgende for at få et fast og sikkert job med spændende arbejdsopgaver, så de kan udvikle sig selv personligt. De er velfærdsinstitutionernes favoritter: De gør, som (nogle?) vejledere, lærere, politikere og undervisere siger, de skal gøre. Pæne piger og flinke drenge.
  3. Nyromantiske unge, som af forskellige grunde ikke klarer sig inden for uddannelsessystemet, men som alligevel forsøger at tilpasse sig nogle af systemets forventninger, etablerer sig i et romantisk familieliv med hjemmets og forbrugets sikkerhed og tryghed. Et barn kan dels give hverdagen ny betydning, dels holde sammen på familien og vise over for forældregenerationen, at man er bedre til at lave en familie, end de var.
  4. Ressourcesvage unge, der er kommet skævt ind i uddannelsessystemet, på overførselsindkomst og ind i en hverdag, hvor stimulering af de spontant opstående behov er det centrale. Lever i ghettolignende grupper og er svære at nå med fx vejledning: De unge har vendt systemet ryggen med vold, aggressioner og fremmedhad.
     
Sat op i en firefeltstabel ser de fire ungdomskulturer sådan ud:
 Sikkerhed og tryghedAutonomi
Selvrealisering (kreativ udfoldelse)De pæne piger og de flinke drenge ... Det er svært at være ung i dagens Danmark. Der stilles store krav, og der er en tendens til at betragte alle over 18 år som voksne. Vi skal være perfekte og voksne. Vi skal have tårnhøje karakterer for at kunne få en uddannelse....Grunge ...Jeg har egentlig ikke nogen planer eller drømme om at blive rockstjerne, men jeg vil gerne til bunds i musikken. Det er den mest spændende verden for mig at dykke ned i lige nu. Måske kommer jeg til at leve af at undervise i musik. Men først vil jeg finde et sted, hvor jeg kan være helt mig selv. ...
Stimulering (underholdning)Den romantiske familie eller eneboer ... Jeg er helt vild med dyr. Allerhelst vil jeg bo på en gård på Djursland. Jeg vil ikke være landmand. Men jeg vil gerne have mange dyr og økologiske grøntsager. Jeg skal i hvert fald have en hest igen ...Det skal være sammen med min mand, og vores børn og Mercedes og det hele...Spredte grupper af unge (med hund) ...Statistikkerne siger jo, at jeg har større sandsynlighed for at få en voldelig mand, fordi jeg selv har været midt i det. Hvis jeg havde en kæreste eller mand, der slog mig, så ville jeg ikke turde sige det til nogen, for de ville sikkert tænke: Nå, men det er jo lige som med hendes mor. ..

Citaterne i figuren er unges udtalelser, hentet fra: Stark m.fl. (red.), (2001).

Såvidt Johannes Andersen… når de unge anbringes i et skema. En kategorisering har netop til formål at forenkle, og kategorier kan være nyttige, men også spærre for sansen for forskelligheder. Ligeså lidt som alle 68’ere var ”68’ere”, så er ikke alle dagens unge nyromantiske eller voldspsykopater. De fleste er hverken eller. Eller både og.

Det normale?

I den samfundsmæssige fokus på ”det rette valg” (dvs. det tidlige, sikre og nyttige valg) har samfundet et problem med unge, der zapper tilsyneladende formålsløst rundt i stedet for at gå målrettet i gang med noget nyttigt. Men der er unge, der har vanskeligheder med at orientere sig i det minefelt af muligheder, som uddannelsessystemet og erhvervslivet tilsyneladende tilbyder.

Her kommer vejledning ind. Som en retledning. Unge har været vant til, at de skal skabe deres egen livshistorie. Men det er krævende at skulle have ansvar for alting selv, og det kræver ikke mindst, at man er i stand til at skaffe sig støtte gennem tillidsfulde relationer (jf. Kofod, 2005)

De unge insisterer på retten til at vælge selv og påtager sig også byrden og ansvaret. Hvis de vælger forkert, er de indforståede med, at det er deres egen fejl. Og de ved, at valget af uddannelse er vigtigt, samtidig med at de sjældent opfatter det som endeligt, men snarere som et nyt skridt i søgende proces, der ikke behøver at have nogen fast endestation.

Men der er store forskelle på de unges ressourcer og sociale/kulturelle kapital. Det gælder med hensyn til netværk, social baggrund, evner etc. Hvem skal så fortælle den søgende og tvivlrådige unge, hvad der er muligt og realistisk? Skal vejlederen?

Svigt og forventninger

Jens Christian Nielsen (2006) peger på, at de unge ofte bliver sat ind i et forfaldsbillede af en individualiseret ungdom, der frit gør, hvad der passer den og svigter samfundets institutioner: “Unge svigter a-kasserne og efterlønnen,” “Unge svigter erhvervsuddannelserne,” “Unge svigter ingeniørstudier,” “Unge svigter det repræsentative demokrati,” “Unge er egoister og svigter fællesskaberne,” “Unge svigter det frivillige arbejde” og “Unge forbrugere svigter danske jordbær”… ikke mindst.

Der er mange svigt. Og især måske mange forventninger til de unge fra samfundets side. De burde deltage i foreningslivet og det frivillige arbejde i højere grad. De burde vælge de uddannelser, der er vigtigst for samfundet – selv om vi taler om det frie uddannelsesvalg. Og de burde straks melde sig i fagforening og a-kasse.

Svigt-figuren indebærer, at der skulle have været en kontrakt mellem de unge og samfundets institutioner, som de unge bryder. De skal være normale. De er Generation Vejledning: Den generation, der er blevet vejledt massivt, lige fra Uddannelsesbogen og fremefter.

Hvad er de unges største udfordring?

Men ungdomslivet er perioden for de første og største valg i tilværelsen og identitetsdannelsen. Med al dens usikkerhed.

I et forskningsprojekt om unge og foreningsliv (Nielsen, Højholdt & Simonsen, 2004) fik de unge et simpelt spørgsmål om, hvad de oplever som den største udfordring, de står over for i deres liv lige nu. Mange unge svarede, at de største problemer i deres liv drejer sig om intime og sociale relationer til jævnaldrende. Det har stor betydning for unge, hvis de er uvenner med deres bedste ven eller veninde, hvis deres kæreste lige har slået op, eller hvis de har svært ved at få venner. Mange unge oplever et stort tidspres. Det er svært at finde tid til lektier, til at passe sin uddannelse, sit foreningsarbejde, pleje sine venner og også få tid til at se sin familie eller sine delefamilier.

Men det mest markante i besvarelserne var, at stor andel af de unge bekymrer sig over deres fremtid og de valgsituationer, som de står over for. Især uddannelsesvalg opleves af mange unge som noget vanskeligt og problemfyldt. De unge føler sig dømt til at deltage i et organiseret arbejdsfællesskab. Til et liv med mange normer. Det normaliserede. Men det er svært at vælge, om man vil være en myre eller en bi. Det er i det hele taget svært at vælge (Hutters, 2004). Tænk, hvis man kom til at vælge forkert.

Referencer

Andersen J. (2001). Når unge selv skal vælge... i B. Stark m.fl. (red). Aarhus 2001 - portræt af en generation. Aarhus

Hutters, C. (2004). Mellem lyst og nødvendighed: en analyse af unges valg af videregående uddannelse. Roskilde: Roskilde Universitetscenter

Kofod, A. (2005). Det normale ungdomsliv. Kbh.: Center for Ungdomsforskning i samarbejde med Ungdomsringen.

Issa, L. & Sander, E. (1994). Ung '94: portræt af en generation. Kbh.: BUPL

Nielsen, J. C., Højholdt, A. & Simonsen, B. (2004). Ungdom og foreningsliv. Demokrati – fællesskab – læreprocesser. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.

Stark, B. m.fl. (2001) (red). Aarhus 2001 - portræt af en generation. Aarhus