Johannes Andersen (2001) søger at indkredse fire forskellige former for ungdomskultur, der indbyrdes står i et spændingsforhold til hinanden. Nogle identificerer sig med grupperne på afstand, andre blander udtryk fra forskellige kulturer, mens andre igen går helhjertet ind for en af dem (jf. Issa m.fl., 1994):
- Ressourcestærke unge, der mere eller mindre bevidst vender systemet og vejlederne ryggen, og som i stedet dyrker spændende kulturtilbud og udfordringer. Det er en gruppe, der vil gøre tingene selv, fordi de synes, det er spændende, og de tillægger ikke aktiviteterne noget videre perspektiv eller mål. Autonomi er et kodeord her. Gennem påklædningens kombination af alt for stort, alt for småt eller slidt tøj markeres uafhængighed af omgivelserne.
- Ressourcestærke unge, der kæmper for at få fodfæste inden for systemet. De kæmper for at få de bedste karakterer, for at komme ind på de rigtige uddannelser, og efterfølgende for at få et fast og sikkert job med spændende arbejdsopgaver, så de kan udvikle sig selv personligt. De er velfærdsinstitutionernes favoritter: De gør, som (nogle?) vejledere, lærere, politikere og undervisere siger, de skal gøre. Pæne piger og flinke drenge.
- Nyromantiske unge, som af forskellige grunde ikke klarer sig inden for uddannelsessystemet, men som alligevel forsøger at tilpasse sig nogle af systemets forventninger, etablerer sig i et romantisk familieliv med hjemmets og forbrugets sikkerhed og tryghed. Et barn kan dels give hverdagen ny betydning, dels holde sammen på familien og vise over for forældregenerationen, at man er bedre til at lave en familie, end de var.
- Ressourcesvage unge, der er kommet skævt ind i uddannelsessystemet, på overførselsindkomst og ind i en hverdag, hvor stimulering af de spontant opstående behov er det centrale. Lever i ghettolignende grupper og er svære at nå med fx vejledning: De unge har vendt systemet ryggen med vold, aggressioner og fremmedhad.
Sikkerhed og tryghed | Autonomi | |
---|---|---|
Selvrealisering (kreativ udfoldelse) | De pæne piger og de flinke drenge ... Det er svært at være ung i dagens Danmark. Der stilles store krav, og der er en tendens til at betragte alle over 18 år som voksne. Vi skal være perfekte og voksne. Vi skal have tårnhøje karakterer for at kunne få en uddannelse.... | Grunge ...Jeg har egentlig ikke nogen planer eller drømme om at blive rockstjerne, men jeg vil gerne til bunds i musikken. Det er den mest spændende verden for mig at dykke ned i lige nu. Måske kommer jeg til at leve af at undervise i musik. Men først vil jeg finde et sted, hvor jeg kan være helt mig selv. ... |
Stimulering (underholdning) | Den romantiske familie eller eneboer ... Jeg er helt vild med dyr. Allerhelst vil jeg bo på en gård på Djursland. Jeg vil ikke være landmand. Men jeg vil gerne have mange dyr og økologiske grøntsager. Jeg skal i hvert fald have en hest igen ...Det skal være sammen med min mand, og vores børn og Mercedes og det hele... | Spredte grupper af unge (med hund) ...Statistikkerne siger jo, at jeg har større sandsynlighed for at få en voldelig mand, fordi jeg selv har været midt i det. Hvis jeg havde en kæreste eller mand, der slog mig, så ville jeg ikke turde sige det til nogen, for de ville sikkert tænke: Nå, men det er jo lige som med hendes mor. .. |
Citaterne i figuren er unges udtalelser, hentet fra: Stark m.fl. (red.), (2001).
Såvidt Johannes Andersen… når de unge anbringes i et skema. En kategorisering har netop til formål at forenkle, og kategorier kan være nyttige, men også spærre for sansen for forskelligheder. Ligeså lidt som alle 68’ere var ”68’ere”, så er ikke alle dagens unge nyromantiske eller voldspsykopater. De fleste er hverken eller. Eller både og.