Ulla Højmark Jensen og Torben Pilegaard Jensen[iv][iv] beskriver fire forskellige typer af unge, der ikke gennemfører en uddannelse. Den største gruppe er "flakkerne", der er ganske ressourcestærke både bogligt og socialt, men de gennemfører ikke en uddannelse, fordi "det var alligevel ikke lige mig", og fordi de er bange for at blive låst fast af et valg. De har typisk kreative ambitioner, og de arbejder i Netto, mens de venter på, at den store drøm skal gå i opfyldelse. Kort sagt: Her har vi at gøre med en helt anden slags deltagere med et stort, men anderledes, vejledningsbehov.
På nogle daghøjskoler er de lidt ældre flakkere (20-25 år) stærkt repræsenteret. Det er skoler, der har en høj faglig profil inden for kunst, design, musik, dramatik o.lign.
Også her er den undervisningsbaserede vejledning nøglen, men på en anden måde.
På daghøjskolen kommer "flakkerne" ikke for at få vejledning, men fordi de ser daghøjskolen som en forskole til fx Kunstakademiet. De kommer for at afprøve, om talentet kan bære, og for at få faglig sparring fra lærere, som har høj prestige i det kreative miljø, som deres egne ambitioner og drømme retter sig imod. Det fagligt attraktive undervisningsmiljø er dermed hele forudsætningen for, at der overhovedet kan etableres en relevant vejledningssituation, som deltageren er motiveret for.
Daghøjskolen Vera i København er et eksempel på en skole med denne profil, og her ser man vejledningsopgaven dels som at give information om uddannelser, der imødekommer deltagernes interesser og motivation på forskellige niveauer, dels som kvalificering af den enkeltes valg. Det handler om at åbne deres øjne for realistiske muligheder og alternativer og at give dem mod til at træffe et valg.
Uden forankringen i undervisningen og med konkrete erfaringer og observationer herfra ville den unge ikke kunne fastholdes i en refleksion over, hvordan drømmen bliver til en realistisk landing.
På Vera fungerer lærerne som autoritative sparringspartnere i den faglige afklaring, mens skolens vejleder tilbyder et allround supplement med et bredere og specifikt vejledningsfagligt perspektiv og med opdateret viden om job og uddannelser. Vejlederen arrangerer desuden "ung-til-ung-vejledning" hvor tidligere Vera-deltagere fungerer som rollemodeller og formidlere af viden om, "hvordan det er" at gå på forskellige uddannelser, der kan være relevante i forhold til deltagernes interesser. Disse input bearbejdes og forankres i den formelle og uformelle vejledning, så den enkelte kan danne sig så realistiske forestillinger som muligt forud for valg af uddannelse – så risikoen for, at "det var alligevel ikke lige det, jeg havde tænkt mig", minimeres.