Billede 1: Et sted på skolens gange står en gine. Hver mandag har hun (eller er det en han: kønsløs er høn i alle fald) noget nyt tøj på. Det er vejlederen, som er påklæderske. I sidste uge var høn iklædt en hvid uniform. Og eleverne gættede på, hvad det nu kunne være for et job, som krævede en hvid uniform. Nogle gættede på apoteker, andre på noget med sygepleje, og en mente, at det måtte være en kemiker. Elevernes gæt dannede udgangspunkt for en undervisningsbaseret vejledning: en undersøgelse og opdagelsesrejse ind i disse job. Hvordan klæder folk sig faktisk i disse job? Hvorfor en hvid kittel? Hvad symboliserer den?
Billede 2: Daghøjskole deltagernes delte deres egne livserfaringer i et fortælleværksted - en narrativ metode. De skrev deres fortællinger sammen og lavede en lille fælles portrætbog: "Vores liv" kaldte de den. Bogen fastholdt deres fortællinger og gjorde dem tilgængelige for en undervisning, som stillede spørgsmålene: Hvad er fælles erfaringer, og hvad kan vi lære af dem?
Begge billeder er eksempler på undervisningsbaseret vejledning, dvs. en vejledning, som rækker ud over den enkelte, og som inddrager fælles undren eller erfaringer, der tages op i en fælles undervisning. Undervisningsbaseret vejledning er således:
"Integration af de to læringsformer, undervisning og vejledning, hvor elementer i vejledningsprocessen kan bearbejdes i undervisningen. Undervisningsbaseret vejledning bruges bl.a. i folkeskolen i det obligatoriske emne uea-orientering (uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering) og i valgfaget arbejdskendskab. Også på daghøjskolerne anvendes undervisningsbaseret vejledning."
Definitionen peger på, at de to aktiviteter, undervisning og vejledning, integreres, altså smelter sammen - og at de tilsammen udgør en særlig læringsform. Og det er interessant, fordi vejledning hermed kan ses som et instrument til læring med bestemte mål, fx beskrevet i en vejlednings-læringsmatrix eller som trinvise mål i det obligatoriske emne, uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering (Fællesmål fra UVM).