Begrebet realistisk vejledning er kommet på banen i målformuleringen for den vejledning, der bl.a. skal foregå i UU-regi. Men realistisk set i forhold til hvem? Til samfundet? Til de unge? Er det i forhold til forældrene eller vejlederne?
- For den unge skal det være realistisk set ud fra faglige evner, personlige egenskaber, interesser og ikke mindst ud fra lyst og ambitioner for fremtiden.
- Samfundet har en interesse i, at valget er realistisk bl.a. set i forhold til at få så mange uddannede og kvalificerede unge ud på arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt.
- Blandt forældre synes der at herske ret ensartede forestillinger om, hvad deres børn skal rådes til at lægge vægt på, når de skal vælge uddannelse. Det råd, forældrene giver, går først og fremmest på, at de unge skal gøre det, de har lyst til - vel egentlig ikke så ringe en vejledning, men med de krav, der stilles til de unge på ungdomsuddannelserne, vil der være mange unge, der hurtigt ville få deres lyst stillet, hvis dette var den eneste vejledning, de var udsat for. "Vejledning med hjertet" er selvfølgelig forældrenes naturlige ret og mest umiddelbare. Men i mange sammenhænge kan den også komme til at fremstå som værende urealistisk.
Ordet professionalisme bliver ofte brugt i vejledningssammenhænge og set i lyset af begrebet realistisk vejledning, er professionalisme fra vejlederens side, at vi vejleder ud fra den unges profil til en uddannelse og et job, som samfundet har brug for, og hvor der i øvrigt er realistiske muligheder for at få job.