Kursus

Salg og salgsanalyse

Efter kurset kan du selvstændigt planlægge og udføre generelle opgaver inden for salg, markedsføring og kundeservice. Du kan også varetage opgaver indenfor præsentation, kalkulation og relationsopbygning samt på grundlæggende niveau gennemføre markedsanalyser.

Fakta

Navn:
Salg og salgsanalyse
Type:
Arbejdsmarkedsuddannelse (AMU)
Varighed:
20,0 dage
Adgangskrav:
Normalt ingen, dog enkelte undtagelser
Økonomi:
Deltagerbetaling 208 kr. pr. dag. Mulighed for VEU-godtgørelse
FKB-nr.:
2287
Fagkode:
20955-

-

Målgruppe

Kurset retter sig mod ufaglærte medarbejdere, der arbejder med salg og kundeservice i handelsvirksomheder.

Mål

Deltageren kan afdække kundernes købsadfærd, herunder vurdere kundens præferencer for bæredygtighed, og kan udvikle og fastholde kunderelationer. Deltageren kan vurdere forskellige salgskanaler herunder e-handel. Deltageren kender til forskellen mellem transaktions- og relationsmarkedsføring. Deltageren kan kalkulere priser og avancer og udarbejde salgs- og tilbudsmateriale. Deltageren kan anvende personlig planlægning som redskab i det personlige salgsarbejde. Deltageren kan afdække, analysere og vurdere virksomhedens konkurrencesituation på et udvalgt marked, herunder arbejdet med markedsanalyser. Deltageren kan ud fra forståelse for forretning og bæredygtighed medvirke til værdiforøgelse i virksomheden. Deltageren kan medvirke til at udvikle virksomhedens interne information og kommunikation med henblik på øget kundeorientering i virksomhedens forretningsgange. Deltageren kan planlægge, styre og organisere salgsaktiviteter. Deltageren kan selvstændigt præsentere salgs- eller markedsføringsprojekter. Deltageren kan udarbejde markedsføringsplaner, herunder beregning af salgs- og markedsføringsomkostninger. Deltageren kan udarbejde salgsbudgetter på baggrund af prognose for fremtidig efterspørgsel og evt. fokus på bæredygtighed. Deltageren kan i salgsarbejdet anvende og vedligeholde data i fx et CRM-system, herunder bæredygtighedens betydning for kunden. Deltageren kan anvende præsentations-, spørge- og forhandlingsteknik. Deltageren kan deltage i planlægning af salgsarbejdet. Deltageren kan selvstændigt og med afsæt i virksomhedens parametermix arbejde med salg, rådgivning og betjening. Deltageren kan vurdere salgets økonomi og bæredygtighed med henblik på at understøtte salgsarbejdet i en verden, hvor bæredygtighed har stigende fokus.

Varighed

20,0 dage

Prøver

Der er en skriftlig prøve til uddannelsen

Økonomi

De fleste AMU-kurser koster et mindre beløb i deltagerbetaling.

Deltagerbetalingen afhænger af din uddannelsesbaggrund. I nogle tilfælde kan den bortfalde.

Du kan søge VEU-godtgørelse til at dække tab af arbejdsindtægt, hvis du opfylder betingelserne.

Se Økonomi under AMU.