Du får kompetencer til at vurdere organisations rolle i forhold til medierne, offentligheden og det politiske system, og du får blik for de gode historier, der kan fremme virksomhedens sag i presse og offentlighed.
Modulet indeholder emner som:
- Relevante begreber, metoder, modeller og teorier inden for pressehåndtering generelt samt marketing public relations, issues management, krisekommunikation og public affairs gennem medierne
- Mediernes samfundsrolle og arbejdsbetingelser
- Generel pressehåndtering - det gode pressearbejde og den gode historie
- Strategier og midler til pressehåndtering
- Brug af presse og medier til at understøtte marketingindsatsen
- Brug af presse og medier til at fremme organisationens sag i offentligheden og i det politiske system
- Forebyggelse og håndringer af kriser i medierne
Undervisningen kan være tilrettelagt som dag-, aften- eller fjernundervisning. Se information på de aktuelle hold.
Uddannelsessteder
Modulet kan udbydes af:
- Copenhagen Business Academy
- Erhvervsakademi Dania
- Erhvervsakademi Kolding, IBA
- Erhvervsakademi MidtVest
- Erhvervsakademi SydVest
- Erhvervsakademi Aarhus
- Københavns Erhvervsakademi
- Professionshøjskolen University College Nordjylland
- UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Zealand Sjællands Erhvervsakademi
Desuden online hos SmartLearning.
Eksamen
Der afholdes prøve efter hvert modul. Hele uddannelsen afsluttes med en eksamen.
Værd at vide
Pressehåndtering i praksis er valgfrit på akademiuddannelsen i kommunikation og formidling, men kan evt. også indgå som valgmodul i andre akademiuddannelser. Tal med uddannelsesstedet om valg af relevante fag på din akademiuddannelse.
Se oversigt over fag på akademiuddannelserne.