Artikel

Materialer til arbejdet med OSO

Få inspiration til at inddrage UddannelsesGuiden i arbejdet med obligatorisk selvvalgt opgave (OSO) i 10. klasse.

Her kan du som lærer finde inspiration og materialer til brug i arbejdet med OSO. Du finder også en liste med typiske spørgsmål, som eleverne stiller til eVejledning.

Materialerne er elevrettede og består af følgende elementer:

  • Guide til hvor eleverne kan finde hjælp og til hvad
  • Oversigt over gode spørgsmål, man kan stille sig selv, når man arbejder med OSO’en
Fold alle afsnit ud

Sådan kan eleverne bruge UddannelsesGuiden

1. Hvad handler OSO'en om?
Artiklen Skal du lave OSO er målrettet eleverne og giver et overblik over, hvad OSO handler om. Eleverne finder desuden konkrete eksempler på, hvordan de kan fremlægge deres OSO. 

Læs artiklen Skal du lave OSO?

2. Gode spørgsmål eleverne kan stille sig selv, når de arbejder med OSO
Hvilke adgangskrav er der til den uddannelse, jeg vil skrive om? Det er blot et af de mange spørgsmål, som kan være gode for eleverne at have med i overvejelserne, når de arbejder med deres OSO. De kan finde flere gode spørgsmål i artiklen Inspirationsspørgsmål til OSO.

Læs artiklen Inspirationsspørgsmål til OSO

3. Uddannelsessystemet
Når man arbejder med OSO, er det vigtigt, at eleverne får et overblik over, hvordan det danske uddannelsessystem er bygget op. Det får de i den interaktive grafik Det ordinære system, hvor de kan klikke sig videre til de forskellige områder på ug.dk.

Se grafikken Det ordinære system

4. Brug uddannelses-og jobartiklerne på ug.dk
Eleverne kan finde masser af information til deres OSO på ug.dk i de mange uddannelses- og jobartikler. I artiklen Skal du lave OSO findes link til oversigter over såvel ungdomsuddannelser og videregående uddannelser samt siderne Job og karriere på ug.dk.

Læs artiklen Skal du lave OSO?

Hvad spørger eleverne om?

Der er en del elever, som henvender sig til eVejledning med spørgsmål i forbindelse med deres OSO. Vi prøver at hjælpe eleverne, så godt vi kan, men nogle af spørgsmålene har vi ikke forudsætninger for at svare på fx at formidle kontakt til fagpersoner.

Nedenfor kan du se eksempler på, hvad eleverne spørger om:

Fakta om uddannelse og job

  • Kan man tage salgsassistent med eux?
  • Hvilken ungdomsuddannelse skal jeg have for at blive retsantropolog?
  • Skal man have stx for at blive dekoratør?
  • Hvilke arbejdstider har en dyrlæge?
  • Hvad tjener en helikopterpilot?
  • Kan jeg blive kok efter en stx?
  • Hvordan bliver man hundefører?
  • Hvordan får jeg mere viden om dyrepasserjobbet?
  • Hvad betyder jobbet kontoruddannet?
  • Kan man bruge en hf til politiuddannelsen?
  • Hvordan ser hverdagen ud på et universitet?

Kontakt til fagpersoner

Kan I hjælpe med kontakt til en jordemoder, politiker, psykolog...? Typisk i forbindelse med at eleverne bliver bedt om at lave et interview.

Fremlæggelse og produkt

  • Må jeg fremlægge og lave mit produkt på engelsk?
  • Hvordan kan jeg fremlægge?
  • Har du ideer til produkt? (spørgsmålet bliver stillet meget ofte)

Problemformulering

Vi får mange spørgsmål til denne del af opgaven. Der spørges til alt fra 'Hvad betyder problemformulering?', til 'Hvad skal jeg skrive i min problemformulering?'.