En nylig Undervisningsministeriel rapport lægger sin lod i samme vægtskål og peger på det ønskelige i at vejledning i endnu højere grad end nu ’målrettes og prioriteres bedre’, dvs med en ’klar definition af de målgrupper, som vejledningsindsatsen skal koncentreres om’ (Uddannelses- og Erhvervsvejledning i Uddannelsessektoren).
Bag forslaget til denne skærpelse ligger næsten 5 års løbende diskussion og problematisering af begrebet ’særlige vejledningsbehov’. Begrebet blev introduceret for at målrette vejledning, ud fra en tankegang om at vejledningsresurserne ikke rækker til en særlig indsats for alle.
Og alligevel: vejledning er for alle, men i særlig grad de særlige, de marginaliserede, de skæve. En både-og-strategi, som også EU understreger i Resolution om livslang vejledning (2004):
”Alle europæiske borgere bør…. have adgang til vejledning på alle stadier af livet, idet opmærksomheden især skal rettes mod enkeltpersoner og grupper, der er særligt udsatte”.
I praksis kan dette dreje vejledningsindsatsen væk fra at være en ret for alle og over mod at være behovsstyret mod særlige målgrupper med særlige vejledningsbehov.
Eller dem med udvidede behov – et begreb som er vokset så at sige nedefra. Især fra Studievalg, som i særlig grad følte sig dårligt hjulpet af begrebet ’særlige vejledningsbehov’. Studievalg skrev således i et notat (2007) en definition af vejledningssøgende med udvidet behov for vejledning om valg af videregående uddannelse og erhverv:
”En vejledningssøgende vurderes at have et udvidet behov for vejledning, såfremt den vejledningssøgende er underlagt barrierer, der hæmmer et kvalificeret valg af videregående uddannelse og erhverv. Den vejledningssøgendes udvidede behov skyldes utilstrækkeligt kendskab til og mangel på afklaring af de valgparametre, som samlet set er nødvendige for at have valgkompetence til at træffe et valg af videregående uddannelse og erhverv”.
Især pegede Studievalg på:
- Uddannelsesfremmed baggrund og sociale forhold
- Funktionsnedsættelse
- Utilstrækkelige studiemæssige forudsætninger
- Urealistiske forventninger
- Udlændinge (udenlandsk eksamen)
- Handlingslammende tvivl og sene startere