interview med sundhedsplejerske
Artikel

Sundhedsplejerske

Charlotte Bramsen er 60 år og uddannet sygeplejerske. Charlotte rejste som sygeplejerske til Frankrig og til Grønland over flere perioder, hvor hun arbejdede med børn.

”Jeg kunne mærke, at jeg gerne ville have et job, hvor jeg var lidt min egen herre, og derfor begyndte jeg efterfølgende at uddanne mig til sundhedsplejerske.” Charlotte har arbejdet som sundhedsplejerske i Odense Kommune siden 1986.

Interviewet er lavet i 2009. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Børn var vejen til jobbet

For godt fire år siden stoppede Charlotte med at tage ud til de nybagte forældre.
For godt fire år siden stoppede Charlotte med at tage ud til de nybagte forældre.

Med en grunduddannelse som sygeplejerske skulle Charlotte arbejde med børn i alle aldre på et sygehus, samt varetage en stilling i hjemmesygeplejen i fire måneder, før hun kunne blive sundhedsplejerske.

Charlotte har også taget en efteruddannelse på Danmarks Sygeplejehøjskole i Århus, som tog et år. Charlotte har arbejdet i kommunen i 23 år og mødt flere børn i kommunen end de fleste.

”Selv om det er lang tid at arbejde i kommunen, har der været en række strukturændringer, så gennem årene har jeg fået en masse nye kolleger, nye chefer og er blevet flyttet lidt rundt imellem skolerne. Det er et meget selvstændigt job, og det kan jeg godt lide."

Nu er hun tilknyttet fire skoler i området; to gange om ugen er hun ude på de to store skoler i området, og den sidste dag veksler hun imellem to mindre skoler.

Børnenes sundhed

”Jeg har som regel aftaler med nogle børn, når jeg kommer på skolen. Det er sådan her i kommunen, at man skal besøge mig i børnehaveklassen, i 1. klasse og i 5. klasse. Når man kommer i 9. klasse, får vi en børne-/ungelæge ud på skolen”.

Arbejdet som sundhedsplejerske indebærer tjek af de helt basale opgaver som syn, hørelse, højde og vægt. Men der er også en masse andre ting i det. Charlotte taler bl.a. meget med børnene om, hvad de spiser, og hvad sund kost er.

”Jeg spørger, om de spiser morgenmad, og hvad de får med på madpakken. Så taler vi lidt om, hvor meget sukker der fx er i en ½ l sodavand. Så kan jeg godt finde på at hente 22 sukkerknalder fra min skuffe og illustrere, at så meget sukker er der i, og det bliver børnene altid forbavsede over”.

Charlotte taler også med de ældre børn om puberteten.
Charlotte taler også med de ældre børn om puberteten.

Men mange af de samtaler, hun har, handler også om hvorvidt barnet har det godt i skolen og derhjemme. ”Mange børn”, fortæller Charlotte, ”bærer rundt på en stor sorg, fordi deres forældre er blevet skilt”.

"Indimellem er det også nødvendigt, at jeg at jeg arbejder sammen med socialrådgivere og lærere i forhold til de børn, der ikke trives i skolen og i hjemmet. Der er desværre nogle ressourcesvage forældre, som ikke rigtigt kan tage vare på deres børn."

Hvert barn er unikt

”Jeg synes, at hvert barn er noget særligt og er noget for sig. Jeg kan godt lide at tale med dem og vejlede dem. Mit mål for hver dag er, at jeg skal sende en glad elev ud af døren, når de har besøgt mig.”

Charlotte synes, at kommunikation og berøring med det psykologiske område er noget af det spændende ved sit arbejde med børn. Hun mener, at det nogle gange kan være svært at nå alle de administrative opgaver og indsamling af dokumentation, som hendes job også består af. ”Det er trods alt børnene, der er det vigtigste,” siger hun.

Mere snak med børnene

”Jeg har ikke de store fremtidsplaner, men jeg synes, det ville være spændende at komme på et kursus i kommunikation eller sundhedspædagogik. Jeg har været på et 6 ugers forløb på Danmarks Sygeplejeskole, hvor jeg fik en lille smagsprøve”.

En af Charlottes visioner er at komme lidt mere ud i klasserne og snakke med børnene. Hun mener dog, at hun har været så mange år på arbejdsmarkedet, så det næste skridt i hendes liv vil være at overlade sit sundhedsplejerskejob til en anden, fortæller hun med et smil.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler