interview med pædagogmedhjælper
Artikel

Pædagogmedhjælper

Flemming Andersen er 56 år og uddannet Merkonom i afsætning og personaleledelse. Han er ansat som pædagogmedhjælper i SFO på Sankt Hans Skole i Odense.

Flemming har haft en mere anderledes vej til jobbet som pædagogmedhjælper end de fleste andre. For omkring 15 år siden blev hans søn meget syg, og han besluttede sig for et karriereskift.

Interviewet er lavet i 2009. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Utraditionel vej

Dette er 12 år siden, og Flemming har også flere gange overvejet at læse til pædagog.
Dette er 12 år siden, og Flemming har også flere gange overvejet at læse til pædagog.

”Jeg har haft mit eget firma i syv år, hvor vi bl.a. lavede it-netværker. Da jeg solgte det til en større virksomhed, blev jeg en del af ledelsesgruppen. Inden da havde jeg både arbejdet som afdelingsleder og salgschef i andre tekniske virksomheder.”

Efter at Flemming havde gået derhjemme i nogle år, gik han en tur hen på Sankt Hans Skole, som ligger i lokalområdet. Her spurgte han, om de ikke kunne bruge én som ham.

”Jeg fik nogle vikarjob gennem et års tid, og så blev jeg tilbudt en fastansættelse som pædagogmedhjælper. Og det var mit tegn på, at det gik godt. Jeg kunne også mærke, at jeg havde det godt sammen med børnene, og vigtigst af alt at jeg stadig kunne være der for min søn.”

Men i løbet af årene er han kommer frem til den erkendelse, at man kan kommet langt med børn, hvis man bruger sin sunde fornuft og gode omgangstone.

Flemming har været med til at etablere det skolesamarbejde, der er mellem SFO og Sankt Hans Skole. SFO’en passer børnene fra 0. - 3. klasse. Da Flemming startede, havde man også børnene i skoletimer. Det er nu blevet lavet om til emneuger, lejrskole eller andre lidt særlige forløb.

En hyggelig hård dag

”Jeg snakker meget med børnene, men jeg leger og spiller også meget bold."
”Jeg snakker meget med børnene, men jeg leger og spiller også meget bold."

”Når de spørger derhjemme, hvad jeg har lavet i dag, svarer jeg tit: Det har været en hård dag, vi har spist en god frokost, så har vi spillet lidt Play Station, siddet lidt ved computeren og drukket eftermiddagste,” fortæller Flemming med et smil.

Det lyder hyggeligt, men det er selvfølgelig ikke alle dage, der er sådan. Det, at være sammen med børn, kan være krævende på den måde, at børn kommer i konflikt med hinanden på en helt anden måde end voksne. Der findes nogle børn, som ikke altid har det lige godt med de grænser, der bliver sat for dem i skolen og SFO'en.

"Vi har heldigvis også et sted, hvor vi tager ud tæt ved krat og skov og store grønne græsplæner. Her søger børnene hinanden og ikke konflikterne. Der er plads til udfoldelse.”

Ned i børnehøjde

Det er livsbekræftende at være sammen med børn. Samtidig synes Flemming, at det er en gave at kunne tilføje en masse gode egenskaber til de børn, han omgås med.

”Jeg synes faktisk, at pædagogmedhjælpere er en unik race. De har alle meget forskellige historier og forskellige baggrunde.”

En af de store udfordringer i Flemmings job, er at kunne gå ned i børnehøjde, som han kalder det. Det kan være vanskeligt for voksne at sætte sig ind i børnenes univers. Men det må man lære, mener han.

Vil gerne lære mere

”Det er vigtigt, at tingene bevares. Desværre er der en tendens til, at der er alt for mange nedskæringer i vores fag. Og det er synd for børnene. SFO-området er desværre lidt overset.”

Flemming vil gerne udvikle sig inden for sit område. Han vil fx gerne på kursus, hvor man lærer om etniske forhold og kultur.

Det er vigtigt for Flemming at besidde de redskaber, der skal til for at forstå nogle af de konflikter, der opstår i skolen og SFO’en. Det gælder børn både med dansk og etnisk baggrund.

Se oversigt over flere interview.