interview med økonomichef i supermarkedskoncern
Artikel

Økonomichef

Jesper Bodeholt arbejder med tal. Han har altid haft interesse for tal og sammenhængene inden for økonomi, og han har altid været god til det.

Jesper er 37 år. Hans uddannelsesbaggrund er en Hh, en HD i regnskabsvæsen samt revisorkandidat (cand.merc.aud.). Han er ansat som økonomichef i Coop i Albertslund.

Interviewet er lavet i 2007. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Uddannelse og job på samme tid

Jesper har altid haft et ønske om at blive dygtigere, derfor er det blevet til flere uddannelser inden for økonomi og regnskab.

Efter HH-eksamen arbejdede han som revisor i otte et halvt år og tog samtidig en HD i regnskabsvæsen og derefter en cand.merc.aud.: ”Jeg har altid taget min uddannelse samtidig med, at jeg arbejdede. Så jeg har hele tiden kunnet prøve det af, jeg har lært.”

Efter et kort stop i it-branchen blev Jesper økonomichef hos Coca Cola Tapperierne. ”Efter 2 år rykkede jeg videre til Carlsberg som International Business Controllor, hvor jeg arbejdede med salg og marketing.”

Kvalitet til tiden

For mindre end et år siden fik Jesper så tilbudt jobbet som økonomichef hos Coop.
For mindre end et år siden fik Jesper så tilbudt jobbet som økonomichef hos Coop.

Jesper kører hjemmefra ved 7-tiden. Meget af dagen går med at tale med en masse mennesker – både i hans egen afdeling og i resten af virksomheden. Han har mange møder, og derfor sker det ikke sjældent, at hans kontor står tomt.

”Jeg beskæftiger mig både med økonomi og regnskab. Regnskab er, når man kigger bagud. I økonomi bruger man det, man kender, og ser fremad.”

Jespers opgaver består bl.a. i rapportering til ledelsen, budgetter og estimater samt Business Controlling, som handler om styringsværktøjer, om at analysere økonomiske sammenhænge og have en løbende dialog med de ansvarlige om konsekvenserne af forskellige tiltag.

”Mit job er at sørge for, at de produkter, vi har lovet, bliver leveret i rette kvalitet til rette tid. Mine medarbejdere laver et stort og værdiskabende stykke arbejde i den forbindelse.”

De tætteste kollegaer er Jespers medarbejdere i afdelingen og hans chef, økonomidirektøren.

”For det meste arbejder jeg meget sammen med de økonomiansvarlige i kæderne og i de forskellige afdelinger på hovedkontoret.”

Ved 17-tiden kører Jesper hjem igen, og ved 20-tiden om aftenen bliver computeren ofte tændt derhjemme for lige at få lavet de sidste ting eller forberede sig til dagen efter.

Med hvor tingene sker

”Det gode ved mit job er, at jeg er med, hvor tingene sker."
”Det gode ved mit job er, at jeg er med, hvor tingene sker."

For Jesper er det en spændende udfordring at finde nye og anderledes måder at gøre tingene på.

"Jeg har indflydelse, og der er ikke to dage, der ligner hinanden.”

Derudover kan Jesper rigtig godt lide at have kontakt med mange mennesker dagen igennem: ”Det er utrolig vigtigt for mig at have dialogen – ja, være sammen med andre mennesker. Det synes jeg giver utrolig meget energi.”

Fokus er her

Jesper tager tingene, som de kommer: ”Min vej til jobbet som økonomichef har ikke været særlig planlagt. Jeg har heller ikke nogen planer om, hvor jeg skal være om to år.”

”Her og nu har jeg et godt job med en masse udfordringer, så de næste par år er mit fokus her.”

Siden sidst

Interviewet er lavet i 2007. Jesper Bodeholt er i dag direktør i firmaet Topsil i Frederikssund, der leverer energieffektive elektriske komponenter.

Se oversigt over flere interview.