interview med kommunikationskonsulent på hospital
Artikel

Konsulent i kommunikation

Peter Elbrønd er 43 år og uddannet cand.mag. i litteratur og filosofi/idéhistorie. Han er ansat som kommunikationskonsulent på Odense Universitetshospital.

Det var udelukkende lyst til at studere litteratur og filosofi, der fik Peter til at vælge uddannelsen, så måtte arbejdssituationen komme i anden række.

Valg på baggrund af interesse

”Jeg har altid følt, at hvis mine kompetencer var noget sted, så var det inden for kommunikation,” siger Peter, der i dag arbejder som kommunikationskonsulent. Der gik ikke lang tid efter, at Peter blev cand.mag. i litteratur og filosofi/idéhistorie i 1994, før han fik sit første job.

”En af de første ansøgninger, jeg sendte, var til en virksomhed, hvor der sad en marketingschef, som selv var cand.mag., og så var vejen ligesom banet.”

Siden da er det stort set samme type job, Peter har arbejdet med i enten kommunikations- eller marketingsafdelinger. ”Det er det, jeg helst vil beskæftige mig med.”

”Jeg har fx taget mig meget af presse og alle mulige former for tekster og artikler,” fortæller Peter, der blev ansat som kommunikationskonsulent på Odense Universitetshospital for to år siden.

De gode historier

”Jeg blev ansat for at tage mig af afdelingernes skriftlige kommunikation med patienterne. Afdelingerne udarbejder selv deres information til patienterne, men efter visse skabeloner som jeg har været med til at udarbejde. Så der er en central styring på kommunikationen,” forklarer Peter.

Foruden den skriftlige kommunikation, skal Peter også stå for pressekontakten.
Foruden den skriftlige kommunikation, skal Peter også stå for pressekontakten.

Kontakt med pressen fylder efterhånden mere og mere i hans hverdag.

”Der er jo rigtig mange gode historier på et sygehus, og det drejer sig om liv og død, som mange kan identificere sig med. Så der har jeg lagt ca. 80 procent af min indsats det sidste års tid,” siger Peter, der samarbejder med en journalist i afdelingen om at skrive pressemeddelelser.

Peter bruger også tid på undervisning: ”Jeg underviser i, hvordan fx læger skal formulere sig, når de skriver til en person, der formodentlig ikke kender noget som helst til sygdommen.”

Peters arbejdsuge kan let overstige 37 timer. ”Kommunikation og presse fylder mere og mere for alle, så det er svært at holde en otte timers arbejdsdag,” fortæller Peter, der dog forsøger at holde weekenderne fri til familien.

”Men en arbejdsdag kan være uforudsigelig, når man har med pressen at gøre. Der er historier, der lige pludselig kan eksplodere, og så skal man være klar til at smide alt, hvad man har i hænderne.”

Kontakt til pressen

Peter synes, at særlig pressekontakten er interessant, fordi det er et område, der udvikler sig så meget.

Peter leverer historier til pressen om hospitalet.
Peter leverer historier til pressen om hospitalet.

”Jeg synes fx, det er skægt at være med til at skrive en historie, sælge den til medierne og se den i tv om aftenen.” siger Peter. ”Det er både sjovt og hårdt at arbejde på et hospital, fordi det helt automatisk tiltrækker pressen.”

Men det er en udfordring at få arbejdet til at hænge sammen: ”Der er visse basisopgaver, der skal klares, fx nyhedsbreve der skal skrives, og det kan være svært at nå, når dagen er så uforudsigelig.”

Mere af det samme

Peter er glad for at være, hvor han er, men vil gerne videreuddanne sig så meget som muligt i jobbet.

”Jeg har taget nogle små journalistiske kurser hen ad vejen, men kunne godt tænke mig noget mere. Det er noget, jeg arbejder på, men det er svært at kombinere med jobbet.”

Siden sidst

Peter er i dag (2018) ansat som kommunikationsmedarbejder på Sydvestjysk Sygehus.

Se oversigt over flere interview.