interview med kommunikationsmedarbejder i supermarked
Artikel

Kommunikationsmedarbejder i COOP

Maria Sønderby Knudsen er 33 år og ansat som kommunikationsmedarbejder i Coop-koncernen i Albertslund.

Hun har en ledertraineeuddannelse fra sit arbejdssted samt dansk og retorik fra Københavns Universitet.

Interviewet er lavet i 2007. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Kandidat i detailhandel

Maria bruger begge sine uddannelser i jobbet.
Maria bruger begge sine uddannelser i jobbet.

Efter en hf-eksamen blev Maria elev i SuperBrugsen, hvor hun tog en ledertrainee-uddannelse. Men det var noget andet, hun ville, og hun søgte derfor ind på Københavns Universitet for at læse dansk og retorik.

Alligevel kunne Maria ikke slippe detailhandlen og kom i praktik hos FDB (Coops ejerorganisation) som led i sin uddannelse.

”Jeg vidste, at jeg ville arbejde med detailhandlen og sendte en uopfordret ansøgning til Coop, da jeg blev færdig med min kandidatuddannelse. Jeg fik heldigvis jobbet og har nu været ansat i fire måneder.”

”Jeg har lært at skrive og kommunikere og at forholde mig analytisk til tingene, men med ledertrainee-uddannelsen har jeg stadig fødderne solidt placeret på jorden, så det ikke bliver for højtsvævende.”

”Jeg har altså både en universitetstilgang, men også en mere praktisk tilgang til tingene,” fortæller Maria om erfaringerne fra sine to uddannelser.”

Klassisk kommunikationsarbejde

Der kan også være forskellige projekter i virksomheden, som Maria skal være med i.
Der kan også være forskellige projekter i virksomheden, som Maria skal være med i.

Maria starter dagen med ’presseklip’, hvor hun gennemgår medierne for, hvad der er skrevet om Coop og deres supermarkedskæder. Klippene samles og publiceres både på internettet og Coops intranet.

Maria skriver også artikler til medarbejderbladet og tager undertiden også ud og laver interview.

”Desuden har jeg ansvaret for vores hjemmeside og skal sørge for, at den er opdateret. Og nu skal vi til at lave et nyt design til siden, så det får jeg rigtig, rigtig travlt med i den kommende tid.”

”Lige nu er Coop med i en klimakampagne, hvor jeg arbejder sammen med den miljø- og forbrugerpolitiske afdeling. Jeg skal bl.a. være med til at skrive en masse i tilknytning til projektet.”

Maria skriver også pressemeddelelser, laver PR-materiale, og en gang om måneden står hun for et forbrugerpolitisk nyhedsbrev, som sendes ud til FDBs medlemmer.

Opgaver opstår pludseligt

”Først og fremmest synes jeg, at det er et vanvittig spændende arbejde. Jeg kan godt lide at arbejde med det forbrugerpolitiske område. Jobbet indeholder de ting, som jeg allerhelst vil lave bl.a. at skrive.”

Maria er glad for, at jobbet er så alsidigt, og hun ved aldrig, hvordan en arbejdsdag kommer til at gå: ”Pludselig ringer en journalist, som skal have oplysninger. Eller en kollega beder om hjælp til et eller andet. Og det synes jeg er fantastisk.”

For Maria er det vigtigt at have gode kolleger og opgaver, som udvikler hende personligt.

”For det handler i høj grad om, at gå på arbejde og udvikle sig selv og sin faglighed - og det sker via ens kolleger og de opgaver, man får. Det betyder rigtig meget, hvem man har omkring sig. Alt det får jeg heldigvis her hos Coop.”

Udvikling her og nu

”Jeg vil først og fremmest udvikle mig i det job, jeg har nu. Jeg er ekstremt optaget af at arbejde her og kan lige nu kun forestille mig at være her.”

Siden sidst

Maria er i dag (2018) arbejder stadig i COOP; nu med kommunikationsrådgivning og forandringsledelse.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler