interview med flymekanikerlærling
Artikel

Flymekanikerlærling

Inden Anders Olesen går i gang med at reparere et fly, bliver han nødt til at læse om, hvordan han skal reparere flyet. Flymekanikerarbejdet kræver, at han er omhyggelig og ikke går på kompromis, da en lille fejl kan få store konsekvenser.

Anders er 21 år og flymekanikerlærling på Luftfartsskolen i Dragør. Uddannelsen veksler mellem skole og praktik.

Mekanik fra barnsben

Helt ude bag lufthavnen, hvor Amager stopper, Øresund begynder, og kun folk med interesse for luftfart kommer, ligger Luftfartsskolen. En lille bygning sammenlignet med luftfartsselskabernes hangarer, som ligger ved siden af.

"Min interesse for mekanik og teknik har været stor, siden jeg som barn blev passet på min morfars autoværksted. Jeg har boet i Dragør hele min barndom, og der var flyvere 500 meter fra mit hjem, men jeg havde ikke tænkt på at blive flymekaniker," fortæller Anders Olesen.

"Da jeg gik ud af 9. klasse, valgte jeg at gå i gymnasiet på matematisk linje for at holde alle muligheder åbne. I løbet af 3. g fandt jeg ud af, at jeg ville arbejde med mekanik. Efter en samtale med min nabo, som var flymekaniker, blev min interesse for faget bragt til live. Derefter meldte jeg mig til et ti ugers grundforløb på Luftfartsskolen i Dragør."

Anders har studeret til flymekaniker i næsten to år. En uddannelse som veksler mellem skole- og praktikophold.

Nåleøjet

For at kunne fortsætte uddannelsen til flymekaniker skal man efter grundforløbet finde en læreplads. Der er ingen skolepraktik for flymekanikere. Af de 20, som begyndte at læse til flymekanikere sammen med Anders, er det kun omkring halvdelen, der har fundet en læreplads på nuværende tidspunkt. At det er svært at få en læreplads afskrækkede ikke Anders.

"Jeg var meget ivrig for at blive flymekaniker, så jeg tænkte ikke så meget over, at det var svært at finde en læreplads. Da afslutningen af grundforløbet nærmede sig, sendte jeg uopfordrede ansøgninger og ringede op og spurgte til mine ansøgninger," siger den 21-årige flymekanikerlærling.

Foto af Anders, der undersøger en flymotor
Anders ser efter, om alt er i orden.

Efter at have søgt læreplads i tre-fire måneder blev Anders kontaktet af Maersk Air, hvor han blev kaldt til samtale og ansat. Anders kunne så fortsætte sin uddannelse, som veksler mellem skole og praktik. Sammenlagt tager uddannelsen 4½ år.

"Det fungerer sådan, at du lærer teorien her på skolen. Så kommer du tilbage til dit praktiksted og får lov til at arbejde med det i praksis. På den måde er der en god afveksling i uddannelsen."

"At arbejde med fly er utroligt alsidigt. Der er mange forskellige systemer, der skal være i orden."

Arbejdet foregår døgnet rundt, året rundt. Derfor har Anders også aften- og nattevagter.

"Der er meget atmosfære i en lufthavn, og det er en helt speciel stemning at arbejde med de store flyvemaskiner. Jeg følges altid med en udlært flymekaniker. Så får han nogle opgaver, som vi laver sammen. Nogle gange skiftes vi til at lave opgaverne. Laver jeg opgaven, står han ved siden af og kontrollerer, om jeg gør det rigtigt."

Læs og forstå

I lokalet hvor Anders sidder, står mange reoler fulde af bøger på flere tusinde sider. De indeholder blandt andet oplysninger om de forskellige elektriske systemer, der er i en flyver.

På Anders' arbejde har de et bibliotek til at holde styr på de mange bøger og revisioner, der kommer.

"Du læser altid i manualen, inden du går i gang med en opgave. Selv om du har lavet opgaven 100 gange før, må du ikke gå i gang, før du har læst i manualen. Det skal du, fordi flyfabrikkerne af og til laver ændringer på reservedelene, og du skal måske lave arbejdet på en ny måde."

"Hvis jeg skal skifte en lille elektrisk pære, er jeg nødt til at læse i manualen for at vide, om der er strøm i systemet, og hvilke kredsløb jeg påvirker ved gå ind i systemet. Hvis jeg laver en fejl, kan det have store konsekvenser. Arbejdet må aldrig blive rutine."

Foto af Anders med en flymanual
Intet bliver repareret uden først at læse om det.

Når reparationen er lavet, skal den kontrolleres af en anden mekaniker. Vedkommende skal så skrive under på, at han har godkendt reparationen. På de store opgaver er der dobbelt- og tripleinspektion.

"Kontrollen er fast procedure, og der er ingen, der bliver sure, hvis de får at vide, at de skal lave arbejdet om. Det er helt i orden, for der må ikke ske fejl.

Hvilke ting der skal tjekkes, hvornår og hvordan ligger helt fast. Flyfabrikken har helt faste skemaer for, hvordan vedligeholdelsen skal gennemføres. Finder Anders en fejl på et fly, skal han nogle gange læse i flere timer, inden han kan gå i gang med reparationen. Manualerne, han bruger, er på engelsk.

"Du vænner dig hurtigt til at skulle læse så meget. Det generer mig egentlig ikke. Jeg interesserer mig for, hvad jeg laver, og derfor synes jeg, at det er spændende at læse om."

Fejlfri

Der opstår meget sjældent fejl. I luftfartsselskaberne og på skolen lærer eleverne og de ansatte at tage forholdsregler, så risikoen for at lave fejl bliver minimeret.

"Jeg tænker da over, at jeg har et stort ansvar. Derfor er vi også meget åbne om, hvad vi laver, når vi er på arbejdet. Hvis du synes, en opgave er vanskelig, eller har brug for en anden mekanikers mening, så spørger du ham til råds."

"Du må ikke tie stille med det. På skolen har vi et fag, der hedder Human Factors. Der lærer vi, hvad der kan gå galt, og hvordan vi undgår, at det går galt. På arbejdet snakker vi om opgaven, inden vi går i gang med den."

Som flymekaniker er det ikke noget med at springe over, hvor gærdet er lavest.

"På arbejdet går vi heller ikke på kompromis med noget. Vi laver reparationerne nøjagtigt, som fabrikanten siger, at vi skal. Jeg skal være koncentreret og seriøs hele tiden. Det er ikke sådan, at ansvaret hænger over hovedet på os, men det er med til at gøre os ekstra koncentrerede."

Ofte flyder det med værktøj på et værksted, men ikke i en flyhangarer, hvor flyene bliver efterset og repareret.

"Mens du arbejder, lægger du ikke dit værktøj alle mulige steder. Det skal tilbage i værktøjskassen med det samme, og du rydder op efter dig. Når du har fri, tjekker du din værktøjskasse for at se, om du har alt dit værktøj. Selv om du ved, at flyet skal på vingerne igen, så må du ikke skynde dig så meget, at du glemmer noget. Bliver du ikke færdig, så bliver flyet på jorden."

Ustandselig letter og lander flyene i lufthavnen ved siden af. Heldigvis er der sjældent fejl på flyene, fordi Anders og hans kollegaer bruger hovedet, inden de bruger hænderne.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler