Kvinde følger opmærksomt undervisningen
Videnscenter artikel

Karrieren kræver planlægning - hele livet

Hvorfor giver et fagforbund sig i kast med karrierevejledning? Er det en præventiv indsats i forhold til arbejdsløshed eller blot endnu et tilbud på fagforbundets hylder?

Af Christoffer Marckmann, sekretariatschef i HK/LAK, 2007

Fold alle afsnit ud

Fælles for HK's medlemmer

HK’s medlemmer har ét fællestræk – nemlig deres individualitet. Det gælder, uanset om de er organiseret i HK/LAK, HK/Freelancer eller et helt tredje sted i Danmarks største fagforening.

Denne individualitet giver sig udtryk i de individuelle valg, de træffer. Valg, der til stadighed passer ind i netop deres livssituation og deres behov for at tilfredsstille egne ambitioner.

Nogle har det bedst med at blive på den samme arbejdsplads og eventuelt i det samme arbejde igennem hele livet, hvis omstændighederne ellers tillader det. For det er her, de henter deres identitet.

Andre vil helst være frie fugle, freelancere, der helt og aldeles bestemmer deres egen arbejdsdag, og hvor arbejdsliv og privatliv nærmest smelter sammen til ét hele.

Andre igen har behov, der går på konstant udvikling af faglige og personlige kompetencer. De kan sagtens arbejde for vidt forskellige firmaer gennem deres arbejdsliv, blot udfordringerne og tilfredsstillelsen af deres ambitioner er til stede.

Fagforeningens rolle

Over for sådan en stor gruppe enkeltstående personer har HK/LAK som fagforening en stor opgave i at tilbyde de rette værktøjer. Værktøjer, der kan hjælpe medlemmerne med at træffe de rette valg set ud fra den enkeltes behov og umiddelbare situation.

Målet med HK/LAK’s karrierevejledning er først og fremmest at hjælpe folk ud på arbejdsmarkedet og i gang med en karriere.

Derfor tilbyder vi målrettet, personlig vejledning. Vi hjælper med gode råd til at udforme CV’et, gennemlæser gerne ansøgningen, inden den bliver sendt, og vi hjælper naturligvis også med at se på kontrakten, inden den skrives under.

For nyuddannede tilbyder HK/LAK eksempelvis to timers gratis individuel coaching. Desuden har vi et tilbud om karriereplanlægning, ”Min Karriereplan”, for folk, der er i arbejde, kombineret med individuel coaching. Endelig står vore konsulenter altid til rådighed til at give gode råd og vejledning, enten pr. telefon, mail eller ved personligt fremmøde i den lokale HK-afdeling.

Målet med alt dette er ikke nødvendigvis at forhindre arbejdsløshed i sig selv, selv om det naturligvis indgår som et element. At komme ud i arbejdsløshed som nyuddannet er hverken godt for den enkelte person eller for samfundet som helhed.

Derfor er en af hensigterne med karrierevejledningen at skabe en positiv oplevelse ved at gå fra studieliv til jobliv og dermed ruste medlemmerne bedst muligt.

Kan man styre sin karriere?

Karrierevejledning er dog ikke blot aktuel i den første periode efter endt uddannelse, men dukker op som et behov for vores medlemmer flere gange i løbet af deres arbejdsliv.

De fleste medlemmer har et klart ønske om deres karriereforløb og arbejder målrettet mod dette. Men ofte ser virkeligheden anderledes ud end ønskerne. De veldefinerede mål, man har sat sig, kan hurtigt trænge til at blive justeret.

Måske når man hurtigere frem til sit drømmejob, end man havde håbet, og det kræver nye mål for karrieren. Mål, der for eksempel kan handle om at tilegne sig endnu flere nye kompetencer og være endnu bedre stillet på arbejdsmarkedet.

Man foretager altså konstant en tilpasning af sine mål og midler set ud fra den aktuelle situation, man befinder sig i.

Begrebet ’karriere’ defineres i dag af hver enkelt person og indeholder ofte elementer som selvrealisering, relevant fagligt indhold og nye udfordringer. Kombineret med de løbende tilpasninger kan det være svært til stadighed at kunne udstikke en fast kurs for ens arbejdsliv.

Mange muligheder, mange valg

I og med at jobmulighederne er mange for vore medlemmer, er valgene mindst lige så mange. Det betyder, at et meget stort ansvar bliver lagt over på skuldrene af den enkelte medarbejder, der skal træffe sine egne valg hele (karriere-)livet igennem. I sådanne situationer kan det til tider virke uoverskueligt. Her er det vigtigt, at man har nogen at sparre med.

Og det er netop her, der ligger en stor udfordring – både for medlemmerne af HK/LAK, der konstant skal træffe deres valg, og så sandelig også for de konsulenter, der til stadighed skal yde den bedste rådgivning til dem.

Mål og strategi for karrierevejledningen

For at leve op til den udfordring, det er at yde den bedste karrierevejledning, må fagforeningerne konstant overvåge arbejdsmarkedet, uddannelsesmarkedet og de tendenser, der gør sig gældende.

Hvordan ændrer jobindholdet sig for eksempel over tid? Hvilke nye krav stilles der til de nyuddannede, der kommer ud på arbejdsmarkedet? Hvilke ønsker har medlemmerne til deres karriere og familieliv?

Hos HK/LAK har vi blandt andet kunnet se, at uddannelserne er blevet mere målrettede mod erhvervslivet i løbet af de senere år. De studerende får i højere grad nogle kompetencer, der kan omsættes direkte på arbejdsmarkedet. Det drejer sig for eksempel om kompetencer inden for EU-retten, virksomheds­kommunikation og it.

Det betyder samtidig, at de arbejdsopgaver, som medlemmerne udfører, ligger på et højere kompetenceniveau. Vores medlemmer bevæger sig med andre ord op ad den professionelle ”rangstige”. Hvis man dertil lægger vores medlemmers ønsker om mere frihed, længere barsel, bedre mulighed for afspadsering og så videre, så er der mange bolde i luften, som HK/LAK’s konsulenter skal formå at gribe.

HK/LAK skal altså være i stand til at opfange og omsætte medlemmernes signaler - både når fagforeningen forhandler overenskomster og når HK/LAK’s konsulenter vejleder om kontrakter og karriere. Her er det vores mål at sikre, at medlemmernes arbejds- og lønvilkår bliver ved med at være blandt de bedste. Det gælder både på det kollektive plan, hvor rammebetingelserne for overenskomsterne bliver aftalt, samt på det individuelle plan, hvor det enkelte medlems kontrakt bliver forhandlet i detaljer.

Man kan sige, at vores karrierevejledning skal omfatte en lang række parametre, der gør sig gældende i medlemmernes professionelle liv. Det er formentlig her, HK/LAK’s vejledning adskiller sig fra eksempelvis uddannelsesstedernes. På de forskellige handelshøjskoler og universiteter får de studerende som oftest skitseret retningen for deres kommende karriere, men der bliver ikke taget højde for de rettigheder, de får som arbejdstagere. Og det er i sagens natur heller ikke en opgave for en uddannelsesinstitution, men netop for fagforeningerne.

Vores opgave er ikke blot at vejlede om valg i forhold til den karrierevej, det enkelte medlem ønsker at begive sig ud ad, men også at give gode råd om, hvordan man vælger rigtigt, når der skal tages hensyn til blandt andet ægtefælle, familie, børn og fritidsinteresser.

Man kan dermed sige, at HK/LAK’s mål og rolle er at have så stor føling med medlemmerne og deres dagligdag som muligt for at kunne leve op til sin forpligtelse i forhold til karrierevejledning.

Til det formål kan HK/LAK trække på en lang række medlemmer, der indgår i fagforeningens frivillige netværk. Medlemmerne arbejder i forskellige sektorer, både privat og offentligt, og i forskellige brancher (salg og marketing, sprog og kommunikation, web og it). På den måde er det muligt at få den bedste sparring, der sikrer, at vejledningen rammer medlemmernes behov så præcist som muligt.

Man oplever ofte, at medlemmerne har nogle meget klare mål for deres egen karriereudvikling, når de retter henvendelse til fagforeningen. Så tit spiller konsulenten rollen som ”fødselshjælper”, der sætter de sidste ord på og gør valgmulighederne klarere.

Om forfatteren

Christoffer Marckmann er uddannet Cand.ling.merc. i engelsk fra Copenhagen Business School. Artiklen er fra 2007, hvor Christoffer Marckmann arbejdeder som faglig konsulent i HK med ansvar for Landsforeningen for Kommunikation (LAK) og Freelancer.dk