Lone Nordskov Nielsen er cand.phil. i samfundsfag og i dag udviklingskonsulent i Aarhus Amts Uddannelsesafdeling. Hun var medlem af det udvalg under R.U.E., Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, der udviklede de etiske retningslinjer, som Undervisningsministeriet nu vil revidere. Udvalget bestod af skolevejledere og repræsentanter for arbejdsformidlingen, erhvervsområdet, gymnasieområdet og de videregående uddannelser.
Og det er på sin plads med en revision, mener Lone Nordskov Nielsen, der dog kalder retningslinjerne "overraskende levedygtige" ud fra deres grundlæggende humanistiske menneskesyn.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i fem hovedpunkter omkring: Respekt, uafhængighed, åbenhed, fortrolighed og saglighed. Retningslinier er mere normsættende end firkantede regler rettet mod vejlederen, synes Lone Nordskov Nielsen. "Dengang var vores argument, at hvis man i stedet opstiller regler, får man næsten lyst til at bryde dem. Og regler er ofte forbundet med sanktioner. Derfor fokuserede vi på præmisser for vejledningen. Og da det handler om etik, tog retningslinierne form som nogle værdier, som noget organisk frem for et firkantet regelsæt, vejlederen skal følge slavisk".
Her understreger Lone Nordskov Nielsen, at retningslinjer åbner muligheden for diskussion og løbende drøftelser med kolleger. Og det dialogiske arbejde er netop kernen i vejledning, hvor man som vejleder aldrig bliver færdig med at udvikle og forfine sin vejledning.