Af: Henriette Pagh Mathiasen, november 2023
Egu-forløbet hos FGU Vendsyssel er en succes: Sidste år gik 19 elever til prøve på FGU 3-niveau. Alle bestod prøven, og er nu enten i uddannelse eller job. Frafaldet er også lavt. Kun seks ud af 62 elever er faldet fra.
Ifølge egu-vejleder, Ib Christiensen, skyldes successen to ting: Et godt samarbejde med både KUI, de lokale erhvervsskoler og virksomhederne i området. Og en organisering af egu-vejledingen, der gør det muligt at tilrettelægge vejledningen efter den enkelte elevs behov.
Det er ikke kun Vendsyssel, der lykkes med deres FGU-tilbud. Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at 65 procent af de elever, der fuldfører FGU, går på en ungdomsuddannelse eller er i beskæftigelse, fire måneder efter de er stoppet på FGU. ”Tallene bekræfter mig i, at FGU-skolerne gør en stor forskel,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i en pressemeddelelse.
Godt samarbejde skaber resultater
FGU Vendsyssel dækker Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev og Læsø kommuner. Egu-forløbet er som i resten af landet en kombination af virksomhedspraktik, undervisning i FGU-regi og øvrig undervisning, fx på AMU eller på en erhvervsskole.
Direktør i FGU Vendsyssel, Karen Marie Schytter, siger: "Vores egu-vejledere har fået etableret et stort og omfattende lokalt netværk af små og store virksomheder, som er interesserede i at samarbejde med FGU Vendsyssel omkring egu-sporet. Der er stor interesse for at ansætte egu-elever i deres virksomheder, og mange af vores elever får efterfølgende fast ansættelse, når de har afsluttet egu-forløbet."
Det har været vigtigt at skabe en enkel organisering, så den enkelte egu-vejleder kender både eleverne og de lokale virksomheder godt: "Det er af afgørende betydning for både virksomhed og elev, at egu-vejlederen kommer regelmæssigt på besøg, sikrer gode aftaler om skoleforløbene i løbet af uddannelsen og i øvrigt er tilgængelig, når enten elev eller virksomhed har brug for det imellem de månedlige besøg," siger Karen.
Også egu-vejleder, Ib, understreger betydningen af godt samarbejde: "Det er jo den måde at tingene lykkes på. Vi står med så mange unge, vi skal hjælpe videre. Og FGU kan ikke gøre det alene".
En håndholdt indsats
Alle egu-skoler i FGU Vendsyssel har sin egen egu-fuldtidsvejleder, som maksimalt er tilknyttet 25 elever. Vejlederne har desuden frihed til at lægge arbejdet tidligt om morgenen eller sent om eftermiddagen - alt efter hvad der er hjælpsomt for eleverne.
"Hvis jeg skulle komme med en opskrift på, hvad det vil sige at være egu-vejleder. Så vil jeg sige: Det kan ikke lade sig gøre. Det er simpelthen fordi, at det er håndholdt vejledning. Altså en hånd i ryggen. Det er individuelt," siger Ib. Han taler ikke hun med eleverne om deres fremtidsplaner eller hvor de kunne tænke sig at komme i virksomhedspraktik. Han er også med til møder i kommunen, og fungerer som en slags "tolk", når eleverne ikke forstår, hvad deres sagsbehandler siger. Han tager med dem i banken og får lagt et budget, hvis økonomien sejler. Når de skal starte på i et skoleforløb tager de afsted sammen og ser skolen forud for skoleforløbet, så eleverne bliver trygge ved stedet.
Når det roder i elevernes privatliv, roder det i virksomhedspraktikken
"I sidste uge havde jeg én af mine elever, der ringede til mig og græd i røret," fortæller vejlederen. Eleven var løbet sur i at bo hjemme, hvor moren og papfaren ifølge eleven "ikke lavede andet end at slås". De havde talt mange gange om situationen derhjemme, og Ib havde foreslået at flytte hjemmefra flere gange. Men eleven havde ikke været klar til det, før det en dag blev for meget. Ib siger: "Jamen så rykkede jeg ud med det samme". De tog hen på det lokale kollegiekontor og fik eleven indskrevet.
Den svære situation på hjemmefronten gik også udover elevenes virksomhedspraktik: "Hvis det roder i hans privatliv, så har han slet ikke fokus på sin egu." Det kunne de også mærke på arbejdspladsen, siger Ib: "Han var ikke psykisk tilstede. For der var alt muligt andet, der fyldte for ham."
Han har flere eksempler fra samme skuffe. En arbejdsgiver ringede for et stykke tid siden til ham. Én af egu-eleverne plejede at gøre det godt, men var pludselig begyndt at lave fejl, når han arbejdede med maskinerne i virksomheden: "Gang på gang. Han lavede en masse fejl". Ib tog forbi virksomheden og talte med eleven: "Så kommer det frem, at han overhovedet ikke har styr på sin økonomi. Han tænkte ikke på andet, end hvordan han skulle betale sin husleje og få råd til mad." De måtte en tur i banken sammen og få overblik over situationen og lavet en budgetkonto. Det skabte ro: "Så kunne han fokusere igen og lave sit arbejde".
Relationen gør forskellen
Vejlederen fungerer som tovholder og kontaktperson for eleven hele forløbet igennem, og det er altafgørende.
"Han var ikke kommet til mig, hvis ikke vi havde den her tætte relation," siger Ib med henvisning til eleven, der flyttede på kollegie. "Jeg ved faktisk ikke, hvem han ellers skulle komme til".
Mange af de unge han møder, har allerede mødt en masse forskellige sagsbehandlere og vejledere, inden de kommer på egu: "Jeg ved præcis, hvad det er, de står med. Og hvorfor de nogle gange reagerer, som de gør. Og hvis der kom en ny vejleder... så er det jo som at starte forfra hver gang".
Gode råd fra FGU Vendsyssel
Videnscenter for Vejledning blev inspirerede til at skrive artiklen via en artikel på EMU. Her giver FGU Vendsyssel tre gode råd til arbejdet med egu.