video om dit valg
Artikel

Styrker og valg af uddannelse

Eleverne arbejder med styrker som redskab til refleksion over egne og andres styrker og at sætte dem i relation til forskellige uddannelsesvalg.

Målgruppe: 7. og 8. klasse

Formål: At arbejde med styrker som et redskab til refleksion over egne og andres styrker og sætte dem i relation til forskellige uddannelsesvalg.

Kompetenceområder: Personlige valg.

Undervisningsforløb - aktiviteter

1. Se filmen om ungdomsuddannelsesmulighederne Dit valg

2. Samtale i klassen:

  • Hvad er en ungdomsuddannelse?
  • Hvordan træffer man et uddannelsesvalg?

3. Hvad er dine interesser og styrker?
Fem minutters fordybelse, hvor eleverne hver for sig skriftligt beskriver deres styrker og interesser i forhold til fremtidsdrømme og uddannelsesplaner. Denne del er elevens private tanker og skal ikke deles med nogen.

4. Præsentation af styrker
Se tegnefilmen Mine styrker

Øvelse - mine styrker
Vi har alle styrker, og nogle opleves stærkere end andre. Eleverne laver individuelt en top 5 liste over egne topstyrker.
Eleven får udleveret ark med styrker og skal afkrydse sine styrker. Eleven skal kun afkrydse styrker, der kan genkendes. Herefter vurderer og prioriterer eleven med tal, hvilke styrker der er stærkest. Styrker med tallene 1-5 vil være elevens topstyrker i denne vurdering. Laves øvelsen over tid, kan eleven vurdere, om der er styrker, der ofte går igen, og dermed kan vise sig at være en topstyrke.

Eleverne fortæller og begrunder med eksempler sine styrker til ”sidemanden”.  Sidemanden supplerer med alternative styrker eller alternative begrundelser, og eleven kan vælge at skifte ud og ændre sin Top5 liste.

Eleverne skal foreslå uddannelser og job til hinanden med udgangspunkt i den enkelte elevs styrker og interesser. Eleverne kan bruge Jobkompasset og efterfølgende undersøge de enkelte uddannelser og jobs på www.ug.dk.

Mine styrker - arbejdsark

Tidsforbrug: ca. 2x45 min.

Forberedelse og materialer
Læreren kan inden øvelsen 'Mine styrker' tale med sine elever om Den etiske fordring:
Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej.

K.E. Løgstrup, Den etiske fordring, Gyldendal 1956.