Behov for sideløbende indsatser for at få flere unge i gang

Det er nødvendigt at tage hånd om både de faglige og sociale udfordringer, hvis flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Det viser en ny undersøgelse, som KORA har gennemført i samarbejde med SFI og EVA.

Undersøgelsen peger bl.a. på, at unge med faglige udfordringer i høj grad også har sociale udfordringer, som er mindst lige så vigtige at forholde sig til. Derfor er det vigtigt at indsatsen for at få disse unge i gang bygger på en bred vifte af tilbud, eksempelvis mentorordning, et trygt læringsmiljø, små klasser og undervisning målrettet den enkelte elev.

Især kombinationen af fire elementer har en positiv effekt: Individuel støtte, gode rammer for læring, differentieret undervisning med tydelig feedback og tæt samarbejde mellem de involverede instanser.

Seniorprojektleder i KORA Mette Slottved understreger, at der er tale om en meget bred og differentieret målgruppe, som motiveres af forskellige former for undervisning. Man kan derfor ikke gå ud fra at ’one size fits all’, siger hun.

Kora.dk, 10. februar 2017, Behov for flersidet indsats for at få flere unge i gang