Politibetjent foran skoleklasse
Videnscenter artikel

Virker vejledning? Karrierefortællinger gør

Det har positiv effekt på tilknytningen til arbejdsmarkedet i voksenlivet, når unge hører karrierefortællinger i ungdomsårene. Det viser en sammenfatning af eksisterende forskning på området, som OECD har lavet.

En 45-årig kvinde i blå politiuniform træder ind i et klasseværelse på en folkeskole. Hun er mor til én af drengene i klassen og skal fortælle om sit arbejde som betjent. Klasselæreren byder velkommen, og eleverne stiller spørgsmål. Sådan kunne en karrierefortælling (i forskningen benævnt "career talk") med en ekstern gæst se ud en tirsdag formiddag på en tilfældig dansk folkeskole. 

OECD har undersøgt hvordan netop vejledningsaktiviteten "karrierefortællinger" påvirker unges tilknytning til arbejdsmarkedet som voksne. Ifølge OECD's rapport viser forskningen konsekvent, at der er sammenhæng mellem at høre karrierefortællinger og en bedre tilknytning til arbejdsmarkedet i voksenalderen.

I Canada og Uruguay blev undersøgelserne lavet som del af OECD’s Career Readiness project. I begge lande viste det sig, at der var tre procents mindre risiko for at stå uden for arbejdsmarkedet eller være uden for uddannelse i 25-års alderen blandt dem, der som 15-årige havde deltaget i arrangementer med karrierefortællinger. Undersøgelserne viste ikke nogen sammenhæng mellem deltagelse i karrierefortællinger og højere løn eller større jobtilfredshed.

Undersøgelsen i England så på sammenhængen mellem deltagelse i karrierefortællinger og løn senere i livet. Teenagere, der hørte tre karrierefortællinger eller mere, tjente som 26-årige 0,8 procent mere pr. karrierefortælling, som de deltog i som 14-15-årige.

Hvorfor virker det? 

Karrierefortællinger giver eleverne autentiske og fortællinger om karriere og arbejdsliv, og det gør dem i stand til bedre at reflektere over, hvor de selv står. Måske får de interesse for netop det job, eller måske bliver de klogere på sig selv ved at mærke, at de i hvert fald ikke skal den vej. Det kvalificerer elevernes karriereovervejelser og gør dem mere konkrete. Det har positiv betydning for elevernes agency, det vil sige oplevelsen af handlekraft og at være "agent i eget liv". 

Undersøgelsens metode  

Undersøgelserne er longitudinelle studier. Det betyder, at de indhenter data på mere end ét tidspunkt og på den måde undersøger en udvikling over tid (MetodeGuiden, Aarhus Universitet). Undersøgelserne stammer fra tre lande (Canada, Storbritannien og Uruguay). Undersøgelserne kontrollerede for indvirkende faktorer som køn, akademiske evner og socioøkonomisk baggrund. 

OECD-rapportens gode råd til skoler

  • Sørg for at elever får flere forskellige karrierefortællinger i løbet af deres skolegang 
  • Skab rum for, at eleverne kan tale om karriereovervejelser i skolen og også forholde sig kritisk til oplæg og informationer om karriere
  • Rollemodellerne skal have forskelligartet baggrund og repræsentere forskellige uddannelsestyper, udfordre stereotyper om for eksempel køn.

Inspiration til karrierefortællinger på jeres skole 

I Danmark er der flere forskellige muligheder for at booke en rollemodel eller professionel. Et par eksempler er: 

Book-en-ekspert: I ordningen kan medarbejdere fra naturvidenskabelige eller teknologiske arbejdspladser bookes til fysiske eller virtuelle besøg i skoleklassen eller gymnasiet. De vil også fortælle om deres egen vej til studievalg og job - herunder deres tvivl og omvalg. 
​Vejen til EUD: Rollemodeller fra Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) besøger 7.-10. klasser i hele landet.

Læs hele rapporten her