Evaluering af gymnasiereformen
Videnscenter artikel

Gymnasiereformens følgeforskningsprogram, 5. delrapport

Formålet med gymnasiereformen fra 2017 var at styrke elevernes faglighed, trivsel og overgangene til de videregående uddannelser. En ny følgeforskningsrapport ser på resultaterne af reformen i 2020 og giver en status på implementeringen af reformen på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser.

Rapporten giver en status over foreløbige resultater og implementeringen af reformen samt en dybdegående evaluering af foreløbige resultater og implementeringen af de indsatser, som skal styrke elevernes skriftlige kompetencer.

Nogle af de positive udviklinger er:

  • Generel fremgang i arbejdet med styrket faglighed på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser
  • Eleverne får et større udbytte af grundforløbet end tidligere
  • Elevernes trivselsniveau er højt, men udvikler sig forskelligt på uddannelserne

Der er områder, hvor udviklingen står mere stille:

  • Mange lærere synes, det er svært at sikre, at eleverne kommer igennem alle aktiviteter på grundforløbet
  • Mange hf-lærere oplever praksisorienteringen af undervisningen som en udfordring
  • Skolerne har ikke fået større fokus på at vejlede elever til at vælge fremmedsprog, matematik eller naturvidenskabelige fag

Læs faktark og download rapporten hos EVA.