Videnscenter artikel

EVA-rapport: Elevernes erfaringer med tekniske EUX-forløb

EVA har undersøgt, hvordan de tekniske EUX-forløb bliver modtaget hos eleverne, og hvilken type elever EUX-forløbene tiltrækker.

Vi vil gerne have flere til at tage en erhvervsuddannelse, men for nogle unge er det meget vigtigt, at de får gode muligheder for at læse videre efter en endt ungdomsuddannelse. Det kan derfor være svært for nogle at vælge mellem den praktiske erhvervsuddannelse og det boglige gymnasium. EUX var et tiltag, som netop skulle tilgodese denne gruppe af elever, der både er gode til det håndværksmæssige og til det boglige, og som gerne ville kunne læse videre på alle uddannelser senere. Denne EVA-undersøgelse har haft til formål at undersøge, om de tekniske EUX-forløb kan bidrage med det, som var den politiske intention, nemlig at flere skulle vælge en faglært uddannelse. EVA derfor undersøgt, hvad det er for en profil og motivation, som EUX-eleverne på de tekniske erhvervsuddannelser har og hvilke erfaringer en EUX-uddannelse har givet dem.

I rapporten er de tekniske erhvervsuddannelser (herunder bygge- og anlæg, fødevarer- og service, de grønne uddannelser, industriens uddannelser, SOSU og PAU, frisør og kosmetiker) undersøgt. Resultaterne bygger på materiale fra registerdata fra 2015-19, spørgeskemaundersøgelser med over 2.000 EUX-elever samt 20 dybdeinterviews med hovedforløbselever.

Nogle af rapportens hovedresultater:

  • På de tekniske EUX-uddannelser var det i 2021 hver fjerde elev, som valgte EUX.
  • 68 % af de tekniske EUX-elever er tilfredse med deres forløb, og 52 % vil anbefale det til andre. Særligt muligheden for dobbeltuddannelse bliver fremhævet og der bliver lagt vægt på muligheden for dynamik mellem det praktiske og det boglige.
  • Eleverne oplever uddannelsen som fagligt krævende, og der opleves mangel på sammenhæng i deres skole- og lærepladsperioder. Nogle elever oplever, at det er en større udfordring af få en læreplads end hvad EUD-elever oplever. Der er flere EUX-elever i skolepraktik end EUD-elever.
  • EUX-forløbene tiltrækker de fagligt stærke elever.
  • Der er mindre frafald blandt EUX-eleverne.
  • Eleverne vil typisk gerne arbejde med deres fagområde i en periode (42 %) efter endt uddannelse og derefter læse videre. 23 % har planer om at arbejde inden for feltet og ikke læse videre, mens 18 % har planer om at læse videre med det samme.
  • EUX-eleverne så EUX, som både et alternativ til en gymnasial uddannelse og til en ordinær EUD.

Artikel: EUX tiltrækker elever der ellers ville have valgt gymnasiet

Rapport: Elevernes oplevelse af de tekniske EUX-forløb

Rapporten er den anden i projektet ”Elever og praktikvirksomheders erfaringer med de tekniske EUX-forløb”. Første del af undersøgelsen er udgivet i rapporten Praktikvirksomheders erfaringer med tekniske EUX-elever