Bøger
Videnscenter artikel

Bogomtale: Nye antologier om diagnoser

Antallet af børn og unge med diagnoser er stigende. Som fagprofessionelle kan vi føle os usikre på, hvordan vi skal forholde os til denne komplekse opgave. To nye antologier, redigeret af forskere ved DPU, skal nu klæde lærere og pædagoger bedre på til at kunne løfte opgaverne. Redaktør på bogen fortæller, hvorfor antologierne også er relevante for vejledere.

Børn og unge med diagnoser – en grundbog til lærere. Redigeret af Anne Morin, Bjørg Kjær og Kirsten Elisa Petersen. Udgivet af Samfundslitteratur, 2023

Børn og unge med diagnoser – en grundbog til pædagoger. Redigeret af Kirsten Elisa Petersen, Anne Morin, og Bjørg Kjær. Udgivet af Samfundslitteratur, 2023

”I løbet af en ti-årig periode er fire af de fem hyppigst forekommende diagnoser mere end fordoblet. Alene forekomsten af autisme er f.eks. steget med 150 procent. Det er en af tidens største pædagogiske udfordringer i både daginstitutioner, skoler og fritidsinstitutioner”, har Kirsten Elisa Petersen udtalt til DPU's nyhedsbrev. Hun er lektor på DPU på Aarhus Universitet og én af redaktørerne på bøgerne.

Petersen mener, at fagprofessionelle i velfærdsstaten må forholde sig til, at vi også uden for specialtilbuddene arbejder med børn og unge med diagnoser. Til Videnscenter for Vejledning siger hun: "Det er et vilkår, som man kan synes om eller lade være.”

Selvom bøgerne er skrevet til henholdsvis lærere og pædagoger, så kan vejledere også have glæde af bøgerne. Særligt del 1, der behandler historiske, samfundsmæssige og kulturelle perspektiver ved diagnoser, og del 2, som behandler psykologiske og psykiatriske perspektiver, vil være relevante for alle, der møder børn og unge med diagnoser i deres arbejde. Kapitlernes formål er at give læseren en grundforståelse af, hvad der er på spil hos både det enkelte barn, men også for de samfundsmæssige forhold, som vi alle er en del af. 

Hun argumenterer for, at vi har nytte af at have en grundforståelse for de diagnoser, som vores vejledningssøgende præsenterer os for: ”For det første tror jeg, at man bliver mødt med unge, der selv har styr på hvad for nogle diagnoser de har. Nogle af dem har flere. Så er det godt at have en faglig ”kasse”, så man ved, hvad de taler om, når de siger at ”Jeg har ADHD, og derfor har jeg oplevet det og det i skolen”. Redaktøren uddyber: ”Der kan være en respektfuld viden, som vi kan møde de unge med.” 

Læs mere på forlagets hjemmeside.