Hovedresultatet i denne forskningsrapport er, at boligsociale indsatser kan bidrage til at kvalificere og forbedre den samlede velfærdsmæssige opgaveløsning i forhold til skole og uddannelse for børn og unge i udsatte boligområder. De boligsociale indsatser har både et positivt bidrag i forhold til at hjælpe børn og unge videre med skole og uddannelse og i forhold til organisering og samarbejde mellem de forskellige centrale aktører på skole- og uddannelsesområdet.
I rapporten præsenteres fem anbefalinger til den fremadrettede indsats for at styrke børn og unges uddannelseschancer:
- Større bevidsthed om målgruppe for en aktivitet
- Opspore og fastholde unge, der er færdige med grundskolen
- Opmærksomhed på fravær blandt børn og unge
- Metodebevidsthed og fokus på det boligsociale arbejdes særlige potentiale
- Styrkelse af den formelle organisering af samarbejdet i styre- og
koordinationsgrupper
Gunver Christensen et al BØRN OG UNGES UDDANNELSESCHANCER – DE BOLIGSOCIALE INDSATSERS BIDRAG