Børn og unges uddannelseschancer - De boligsociale indsatsers bidrag, rapport fra VIVE, Rambøll og Naboskaber

Undersøgelse af de skole- og uddannelsesmæssige udfordringer, som børn og unge oplever i de udsatte boligområder. Desuden en identificering af, hvordan der iværksættes boligsociale aktiviteter, der har til formål at fastholde børn og unge i et skoleforløb og motivere dem til at gennemføre en uddannelse.

Hovedresultatet i denne forskningsrapport er, at boligsociale indsatser kan bidrage til at kvalificere og forbedre den samlede velfærdsmæssige opgaveløsning i forhold til skole og uddannelse for børn og unge i udsatte boligområder. De boligsociale indsatser har både et positivt bidrag i forhold til at hjælpe børn og unge videre med skole og uddannelse og i forhold til organisering og samarbejde mellem de forskellige centrale aktører på skole- og uddannelsesområdet.
I rapporten præsenteres fem anbefalinger til den fremadrettede indsats for at styrke børn og unges uddannelseschancer:

 

  • Større bevidsthed om målgruppe for en aktivitet
  • Opspore og fastholde unge, der er færdige med grundskolen
  • Opmærksomhed på fravær blandt børn og unge
  • Metodebevidsthed og fokus på det boligsociale arbejdes særlige potentiale
  • Styrkelse af den formelle organisering af samarbejdet i styre- og
    koordinationsgrupper

    Gunver Christensen et al BØRN OG UNGES UDDANNELSESCHANCER – DE BOLIGSOCIALE INDSATSERS BIDRAG