Anerkendelse af realkompetencer på VEU-området mv.

Har udbygningen af anerkendelse af realkompetencer, som blev vedtaget i 2007, haft den tilsigtede effekt? Rapport udgivet i 2010.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

København 2010

225 sider

I undersøgelsen vurderer man, om udbygningen af anerkendelse af realkompetencevurderinger (RKV), besluttet i lov nr. 556 af 6. juni 2007 om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område, har den tilsigtede virkning.

Den viser blandt andet, at udbredelsen af RKV er meget forskellig. Den er mindst inden for VVU, avu, gymnasiale fag på VUC og diplomuddannelserne og størst inden for AMU og GVU.

RKV bruges først og fremmest til at give adgang til institutionernes egne uddannelser og i begrænset omfang til udstedelse af kompetence- og uddannelsesbeviser ved fx jobsøgning.

Der er også en række barrierer for udbredelsen af RKV som fx manglende kendskab og en for ringe økonomi i institutionernes arbejde med RKV.

Endelig er der forskel på, hvor vidt medarbejderne er blevet kompetenceudviklet til RKV-opgaven, og om RKV er kendt på institutionerne.

I rapporten kommer der en række særskilte anbefalinger om RKV til de forskellige uddannelsesområder.

Læs hele rapporten Anerkendelse af realkompetencer på VEU-området mv.