Tanken er, at de vejledte på denne måde får den bedste vejledning for den laveste offentlige udgift. Mest mulig vejledning for pengene. Hvor mange penge drejer det sig om? 1.191 mio. kr. årligt iflg. en ny rapport (se Uddannelses- og Erhvervsvejledning i Uddannelsessektoren, 2008). Vejledning er en branche af betydelig størrelse.
Og vejledning er stadig en offentlig aktivitet. Det er det offentlige, der bestemmer og betaler - bortset fra fx headhunting og coaching. Men hvorfor udbydes vejledningen ikke på et helt frit marked? Hvis folk gerne vil have vejledning, kan de vel betale for det? Svaret ville være ja, hvis vejledning var et privat anliggende. Men det er vejledning netop ikke kun. Vejledning er i høj grad også et samfundsmæssigt anliggende med mange politiske interesser. Derfor vil det offentlige gerne have hånd i hanke med, hvad der skal tilbydes, hvem der får opgaven, og hvordan den bliver løst.
I den danske vejledningsverden er mange opgaver pt. udliciteret fra jobcentre til andre aktører, ofte private firmaer. De 7 Studievalg har siden 2004 løst vejledningsopgaver på baggrund af hver sin kontrakt med Undervisningsministeriet, og nu er opgaven i udbud igen. Inden for nogle centralt opstillede, politisk bestemte mål skal Studievalg bl.a. opfylde, at 50 % af de unge gennemfører en videregående uddannelse i løbet af de næste år.
I denne sammenhæng sker der en dobbelt bevægelse: På den ene side bliver vejledningsindsatsen decentraliseret, idet den bliver forankret i (tvær)kommunale enheder. Dette gælder fx Ungdommens Uddannelsesvejledning (som i parentes bemærket udbyder vejledningsydelser til skoler). Her er det lokale, politiske ansvar blevet tydeligere, og dermed også interessen for vejledning.
Men bevægelsen går også den anden vej, mod en større grad af centralisering (Andersen, 2007). Dette ses især hos Studievalg, som er bundet op på endda meget detaljerede kontrakter, og hvor centraliseringen naturligvis slår igennem i de udfoldelsesmuligheder som Studievalg har. Nye tiltag må genforhandles.
Bag ved kontrakterne ligger politikernes ønske om at påvirke de unges uddannelses- og erhvervsvalg i særlige retninger. Pt. er målsætningen at øge uddannelsesfrekvensen. Det betyder, at vejledningsindsatsen i høj grad er udbudsstyret. Og styret. Det ligger i hele udbudstankegangen, at den myndighed, der opstiller kravene i denne proces, hermed opstiller kontraktmål, som er langt mere detaljerede end tidligere tiders mere generelle bekendtgørelser. Vejledernes opgave er herefter at opfylde kontrakten, som så benchmarkes (sammenlignes) med andre, tilsvarende vejledningsordninger.