Politikerne ser bedre vejledning som en del af løsningen, og vejledningen skal sammen med mentorordninger og lignende især målrettes de mindst uddannelsesparate. Det er ganske fornuftigt. Behovet dokumenteres blandt andet af en undersøgelse, som jeg for nogle år siden tilrettelagde i samarbejde med Anvendt Kommunal Forskning (AKF) (Olsen 2008).
Undersøgelsen byggede på et datasæt om unge, deres familier og vej gennem uddannelsessystemet. Tusindvis af 15-årige gennemførte med nogle års mellemrum PISA-undersøgelserne, der ikke kun testede deres faglige færdigheder, men også spurgte om en række forhold i hjemmet. Knap 4000 af disse blev interviewet igen, da de var blevet 19 år. Dermed ved vi ikke kun en masse om, hvordan forskellige typer elever klarer sig i skolen, men også hvad der sker på deres videre vej gennem ungdomsuddannelserne.
AKFs undersøgelse viste, at kulturen i hjemmet har stor betydning for, hvordan de unge klarer sig. Det er eksempelvis vigtigt, om familien spiser et hovedmåltid sammen, om man diskuterer tv og samfund med far og mor, og om man tager på kulturtilbud som museer etc. Uanset om forældrene er ufaglærte eller akademikere, klarer de aktive familiers børn sig bedre i skolen end de inaktives.
Familiekulturen har også stor betydning for, hvorvidt de unge gennemfører en ungdomsuddannelse. En del af de 19-årige var droppet ud af en ungdomsuddannelse uden at starte på en ny. Hér var et socialt skel, men også en tydelig forskel på aktive og mindre aktive familier:
I de ufaglærte familier var frafaldet 20 procent i de inaktive hjem, men kun 12 procent i de aktive.
I akademikerfamilierne var frafaldet helt nede på 5 procent i de aktive hjem, men 13 procent i de inaktive.
Det er her, vejledere og andre kommer ind i billedet. I de aktive og velfungerende familier er forældrene med til at besvare et hav af spørgsmål: Hvilken uddannelse og fagkombination skal jeg vælge? Hvordan håndterer jeg problemer med en lærer eller nogle af de andre elever? I de knap så aktive familier er der ikke tilstrækkelig forældreopbakning til at håndtere disse problemer. Her kan vejledere, mentorer etc. være med til at holde de unge på sporet eller skifte til et bedre.