Indførelsen af begrebet blev ikke fra ministeriets side ledsaget af retningslinjer for, hvad det vil sige at være uddannelsesparat. Det var altså overladt til aktørerne selv at udvikle forståelse for begrebet, hvilket har givet anledning til gode diskussioner decentralt og til at arbejde hen imod en fælles forståelse inden for den enkelte kommune. En konsekvens af dette er, at der kan udvikles forskellige forståelser og vurderingskriterier i forskellige dele af landet. Ligeledes kan der i grundskolerne og ungdomsuddannelserne herske vidt forskellige forståelser.
Der ligger en vigtig opgave i at forsøge at skabe et nogenlunde ensartet udgangspunkt for uddannelsesparathedsvurderingen. Lige så vigtigt er det, at der forud for vurderingen ligger en proces, hvor den unge har haft mulighed for at arbejde aktivt med sin egen uddannelsesparathed, hvilket også er en af anbefalingerne fra midtvejsevalueringen af Ungepakke 2.
Det er der brug for et redskab til, og derfor har University College Lillebælt og Nationalt Videncenter for Realkompetencevurdering sammen med undervisere, vejledere og ledere fra folkeskoler, ungdomsskoler, produktionsskoler, UUO, erhvervsskoler, SOSU, jobcentre, gymnasier og en lang række unge taget bolden op og i de sidste to år med støtte fra Region Syd udviklet et redskab til dialog om uddannelsesparathed, hvor der gives et bud på, hvilke kompetencer der har betydning for, om man er uddannelsesparat. I projektet er det undersøgt, hvordan den eksisterende vurderingspraksis er på området. Forskellige skoler og uddannelser er blevet spurgt, hvad der skal til, for, at man er - eller bliver - parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Eleverne har også været med til at foreslå og formulere kompetencer og eksempler i redskabet.
Redskabet kan ikke af sig selv afgøre, om eleven er uddannelsesparat, men det kan danne grundlaget for vurderingen. Der er tale om et dialogredskab, som kan indgå i og bidrage til at synliggøre elevens kompetencer, og hermed også, hvad eleven skal arbejde med fremadrettet for at blive parat til uddannelse. Kernen i redskabet er dialog - dialog mellem elev og elev, mellem elev og lærere, mellem elev og UU-vejleder, mellem lærer og lærer samt mellem elev og forældre. Uddannelsesparathedanskues ikke som noget, man er eller ikke er, men som en proces, der kan arbejdes med, og som kan fremmes.