Arbejdet med studievalgsportfolien hænger sammen med de vejledningsaktiviteter, som dit barn deltager i i 8. og 9. klasse.
Dit barn kan bruge sin portfolio til at reflektere over sine ønsker om uddannelse - på baggrund af kendskabet til sig selv og på baggrund af den viden og erfaring, som han/hun får undervejs.
Det kan fx være reflektioner efter at have deltaget i en af disse aktiviteter:
- Introduktionskursus
- Brobygningforløb
- Erhvervspraktik
- Virksomhedsbesøg
- Undervisning om uddannelser og job i skolen
- Kollektiv vejledning i skolen
Det kan også være viden, som dit barn får gennem sit personlige netværk.
Portfolien kan bruges til forberedelse - hvilke forventninger har dit barn? Den kan også bruges til efterbehandling:
- Hvad opdagede dit barn via vejledningsaktiviteten, eller via undervisningen eller via det personlige netværk?
- Hvordan matcher det med dit barns forventninger?
- Hvad opdagede dit barn evt. om sig selv?
- Hvordan passer dit barns erfaringer til hans/hendes kendskab til sine egne potentialer og muligheder?