Videnscenter artikel

Gruppevejledning - inspiration til dialog om trivsel med alle elever

Denne artikel giver lærere og vejledere inspiration til, hvordan gruppevejledning kan støtte op om alle elevers trivsel.

EMU (Danmarks Læringsportal ) har udarbejdet en artikel, hvor der er fokus på gruppevejledning som redskab og metode. Gruppevejledning er en vejledningsmetode, der kan bruges i forbindelse med mange forskellige emner og problematikker. I denne artikel er der fokus på, hvordan gruppevejledningen kan understøtte lærere og vejdleres arbejde med at mindske mistrivlsen blandt elever.

I en verden, der kontinuerligt ændrer sig, er det vigtigt at have fokus på elevernes generelle trivsel og at få skabt et trygt rum for samtale om elevernes eventuelle bekymringer. Gruppen som afsæt for vejledningen understøtter det at skabe et fælles og trygt rum, hvor alle elever kan spejle sig i, inspirere og støtte hinanden. Det kan både udsatte og ikke udsatte elever profitere af.

Hvordan der kan arbejdes med gruppevejledning i skolen:

  • Hvilke potentialer har gruppevejledning
  • Planlægning af forløbet
  • Gruppedannelse
  • Form og indhold - hvilke emner kan vi arbejde med
  • Hvordan opbygges gruppevejledninges sessioner
  • Hvad er din rolle som facilitator - og hvordan stiller du gode sprøgsmål.

Hvis du er blevet nysgerrig på gruppevejledningens potentialer, og hvordan du kan facilitere processen, så er ovenstående punkter uddybet i artiklen på EMU.dk.

Gruppevejledning - inspiration til dialog om trivsel med alle elever