EVA’s undersøgelse viser, at 62 % af de elever, der blev vurderet ikke-uddannelsesparate i 8. klasse i 2014/15 og igen i 9. klasse i 2015/16, var i gang med en ungdomsuddannelse i september 2018, to år efter de var gået ud af 9. klasse.
Langt de fleste af de ikke-parate elever var gået videre i 10. klasse, hvor mange herefter blev vurderet parate. I gruppen af elever, der var vurderet ikke-parate i både 8. og 9. klasse, men som alligevel var i gang med en ungdomsuddannelse to år efter, havde otte ud af ti gået i 10. klasse. Her blev syv ud af ti vurderet parat til en ungdomsuddannelse, mens tre ud af ti fortsat blev vurderet ikke-parat. Således var en mindre gruppe elever i gang med en ungdomsuddannelse i september 2018, på trods af, at de aldrig var blevet vurderet parat til en ungdomsuddannelse. Det gælder omkring 15 % af den samlede gruppe elever, der var vurderet ikke-parate i både 8. og 9. klasse.
På trods af det overvejende positive resultat, viser undersøgelsen, at halvdelen af vejlederne, samt en tredjedel af lærerne, ikke mener, at UPV’en i dens nuværende form bidrager til at gøre flere unge uddannelsesparate. Samtidig oplever halvdelen af alle adspurgte elever, og fire ud af ti af de ikke-parate elever, ikke UPV’en som en hjælp til at gøre dem mere parat til en ungdomsuddannelse.
Dette er den afsluttende rapport i en flerårig undersøgelse af uddannelsesparathedsvurderingen, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) igangsatte i 2014.
Formålet med den afsluttende undersøgelse af Uddannelsesparathedsvurderingen er specifikt at vurdere ordningen set i relation til dens formål. Undersøgelsen belyser betydningen af skolernes organisering af uddannelsesparathedsvurderingsprocessen, skolernes vurderingspraksis samt de faglige og vejledningsmæssige indsatser, der tilbydes ikke-uddannelsesparate unge i folkeskolen.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA): Uddannelsesparathed og indsatser for ikke-parate elever i grundskolen.