Notat fra EVA: Frafald og forældres uddannelse

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) ser på sammenhængen mellem frafald og forældres uddannelse og finder en social skævhed særligt i forhold til frafaldene på første semester. Resultaterne er relevante for fastholdelsen af studerende på de lange videregående uddannelser. Notatet kaster lys over, hvor der er behov for at sætte ind for at forebygge frafald.

I dette notat sætter EVA fokus på, at der er en forhøjet risiko for frafald for unge fra ikke-akademiske hjem, særligt på første semester, og at det blandt andet hænger sammen med, at disse unge ikke har kendskab til de kulturelle koder, der findes på de lange uddannelser. Generelt er frafaldet højt på de første to år, men frafaldsandelen for unge med ufaglærte forældre er forhøjet med næsten 5 % i forhold til unge fra akademikerhjem: ”For hver 100 studerende med universitetsuddannede forældre falder ca. 26 således fra i løbet af de første to studieår, mens det gælder ca. 30 af hver 100 studerende med ufaglærte forældre.” På 2.-4. semester udligner forskellene sig for andre grupper, men unge fra ufaglærte hjem har stadig forhøjet frafaldsrisiko. EVAs notat peger på, at disse især på første semester har brug for hjælp til at forstå de kulturelle koder og universitetslivet.

Datagrundlaget baserer sig på 42.675 individer, der blev optaget på universitetsbacheloruddannelser gennem KOT i 2016 og 2017 med sommerstart.

Læs notatet her.