Nødundervisning under Corona
Videnscenter artikel

EVA: Erfaringer med nødundervisning under covid-19

EVA har for Børne- og Undervisningsministeriet undersøgt, hvilke erfaringer elever, lærere og ledere gjorde sig under den første nedlukning i foråret 2020.

EVA-undersøgelsen består af fem rapporter, en for hhv. grundskolen, gymnasieområdet, erhvervsuddannelserne, FGU/STU samt voksen- og efteruddannelsesområdet. Inden for hvert område har man ved hjælp af både kvantitative og kvalitative data dykket ned i erfaringer og oplevelser fra både elever/kursister, lærere/undervisere samt ledere.

Undersøgelsernes konklusioner peger i retning af, af nedlukningen blev oplevet meget forskelligt. Fx har fagligt stærke elever klaret sig godt, mens fagligt svage elever og elever fra socialt udsatte hjem, har været mere udfordret. Derudover så man i undersøgelsen, at nogle elevtyper, som fx elever med psykiske problemer, har haft gavn af mere ro. Fx ved ikke at skulle deltage i de sociale relationer i klassen.

I rapporterne er der også mange konklusioner i forhold til motivation, aflysning af eksaminer, lærernes nye undervisningsform mm.

Se de mange hovedkonklusioner her, hvor du også kan hente de enkelte rapporter.