Det første år på pædagoguddannelsen. EVA-analyse af årgang 2016

Danmarks Evalueringsinstitut EVA har foretaget en spørgeskemaundersøgelse blandt pædagogstuderende, der er optaget på uddannelsen i 2016. De studerende peger på samme udfordringer med fagligheden og kvaliteten af uddannelsen, som studerende fra årgang 2014 angav i en lignende undersøgelse.

Efter et halvt år på uddannelsen mener 22 %, at det faglige niveau i mindre grad eller slet ikke er højt, og kun 17 % mener i høj grad, at det faglige niveau er højt. Hver femte oplever ikke at have kompetencer til at overskue store mængder fagligt stof. 
42 % af de studerende bruger 25 timer eller mindre ugentligt på pædagoguddannelsen – og det er især studerende med karaktergennemsnit på over 4 fra deres gymnasiale uddannelse, som bruger under 25 timer ugentligt. Samtidig oplever kun hver fjerde pædagogstuderende, at deres uddannelsesinstitution har meget fokus på, at de bruger en betydelig del af deres tid på at studere.

EVA Det første år på pædagoguddannelsen