Videnscenter artikel

Forældre som ressource i overgangen til ungdomsuddannelse

Hvordan gør du forældre til en ressource i den unges valg af ungdomsuddannelse? Dette giver lektor Bo Klindt Poulsen et bud på, hvor han i en artikel på EMU, Danmarks Læringsportal, bidrager med teoretiske og praktiske perspektiver.

I artiklen præsenterer Bo Klindt Poulsen to forskellige karrierelæringsteoretikere, Bill Law og John D. Krumboltz, som giver indsigt i familien og forældres store betydning for den unges overgang til ungdomsuddannelse. Hermed får vi en forståelse af, hvorfor familien spiller så afgørende en rolle for den unges valgproces og deres overgang til ungdomsuddannelse. Med dette teoretiske udgangspunkt udfoldes flere helt konkrete tiltag, hvormed lærere og vejledere i højere grad kan inddrage forældre som ressource til gavn for den unge.

  • De kan hjælpe forældrene med at se og huske, at familien udgør et vigtigt rum for læring og erfaring. For eksempel ved at reflektere over, hvilke syn på egne og andres jobs og uddannelse, vi som forældre præsenterer for vores børn, og ved at overveje, hvilke forventninger og feedback på uddannelse og job, vi giver.
  • De kan hjælpe forældrene med at være nysgerrige sammen og udforske uddannelses- og arbejdsverdenen på den unges præmisser ved at stille spørgsmål til verden, nær og fjern.
  • Og de kan hjælpe forældrene med at huske, at det er godt at være i tvivl. Det er forudsætningen for at blive klogere.

Dette er kun en præsentation af artiklen, men den kan læses i sin helhed ved at følge nedenstående link. Her vil der også være mulighed for at se en video, hvor artiklens forfatter, Bo Klindt Poulsen, taler om forældrene som vigtig ressource i unges overgang til en ungdomsuddannelse.

Forældre som ressource i overgangen til ungdomsuddannelse