Uddannelsen handler om, hvordan du tilrettelægger information og giver viden videre til forskellige målgrupper. Du lærer om planlægning, tilrettelæggelse, administration og vurdering af kommunikations- og informationsopgaver. Det kan være lige fra små pjecer til store kampagner for fx trafiksikkerhed.
Du lærer om organisationers og virksomheders interne og eksterne kommunikation, om mediernes magt og virkemidler og om de etiske hensyn, der skal tages i forbindelse med kommunikation.
Du får et indgående kendskab til medie- og kommunikationsteori og til fagets metoder. Du arbejder bl.a. med målgruppeanalyse, hvor du fx ser på, hvad der kendetegner forskellige målgruppers interesser, verdensopfattelse, viden og informationsbehov.
Gennem projektarbejde får du erfaring med forskellige medier, undersøgelsesmetoder og løsningsmodeller i forbindelse med forskellige formidlingsopgaver. Det kan fx være:
- Produktion af en hjemmeside
- Tilrettelæggelse af en kampagne
- Produktion af en video
- Produktion af en radioudsendelse
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, holdundervisning med studenteroplæg og diskussion og mere selvstændigt projektarbejde i grupper.
Kommunikation er ikke en selvstændig uddannelse, men læses i kombination med et andet bachelorfag.
Uddannelsen udbydes også på engelsk. Den engelske betegnelse er Cummunication Studies.
Du afslutter bacheloruddannelsen med et bachelorprojekt. Uddannelsen give den akademiske titel BA.