Mit UG
Artikel

Lav dit eget hotel

Undervisningsforløb med fokus på innovation og entreprenørskab. Eleverne arbejder med at styrke deres kvalifikationer indenfor kreativitet, idéskabelse og samarbejde.

Målgruppe: 7., 8. og 9. klasse

Målsætning: at arbejde med innovation og entreprenørskab for at styrke elevernes kvalifikationer indenfor processer i kreativitet, idéskabelse og samarbejde.

Undervisningsforløb
Læreren gennemgår kort begreberne: kreativitet, innovation og entreprenørskab og forklarer kort, at opgaven går ud på at designe et hotel. Arbejdet foregår i grupper med 3-4 elever.

Processen er følgende:

  • Negativ brainstorm: hvad kan gå galt i vores gruppe? Hvordan mislykkes vi i vores arbejde?
  • Positiv brainstorm: hvordan lykkes vi som gruppe med vores projekt?
  • Idé brainstorm: hvad skal vores hotel kunne? Hvor ligger det? Hvordan ser det ud? Hvem arbejder der? Hvilke uddannelser har personalet på et hotel? Hvad er vores koncept?
  • Idékvalificering: hvilke ideer vælger vi at arbejde videre med, hvordan kommer vi videre, hvem gør hvad?

Tidsforbrug for læreren: 1-2 timer forberedelse

Tidsforbrug i klassen: 2-4 lektioner – alt efter hvor lang tid man ønsker at brug på den kreative del + fremlæggelse.

Forberedelse for læreren: Forklaring af begreberne kreativitet, innovation og entreprenørskab, så eleverne har en idé om, hvad forskellen er.

Få inspiration på emu.dk, hvor der i øvrigt findes flere forløb til brug i grundskolens fagruppe.

Materialer: Tablet hvor eleverne kan opbygge deres hotelprojekt. Programmet padlet er i denne sammenhæng velegnet, da der kan anvendes videoklip, tegninger, skrift, fotos som fremlæggelse.