Målgruppe: 7., 8. og 9. klasse
Målsætning: at arbejde med innovation og entreprenørskab for at styrke elevernes kvalifikationer indenfor processer i kreativitet, idéskabelse og samarbejde.
Undervisningsforløb
Læreren gennemgår kort begreberne: kreativitet, innovation og entreprenørskab og forklarer kort, at opgaven går ud på at designe et hotel. Arbejdet foregår i grupper med 3-4 elever.
Processen er følgende:
- Negativ brainstorm: hvad kan gå galt i vores gruppe? Hvordan mislykkes vi i vores arbejde?
- Positiv brainstorm: hvordan lykkes vi som gruppe med vores projekt?
- Idé brainstorm: hvad skal vores hotel kunne? Hvor ligger det? Hvordan ser det ud? Hvem arbejder der? Hvilke uddannelser har personalet på et hotel? Hvad er vores koncept?
- Idékvalificering: hvilke ideer vælger vi at arbejde videre med, hvordan kommer vi videre, hvem gør hvad?
Tidsforbrug for læreren: 1-2 timer forberedelse
Tidsforbrug i klassen: 2-4 lektioner – alt efter hvor lang tid man ønsker at brug på den kreative del + fremlæggelse.
Forberedelse for læreren: Forklaring af begreberne kreativitet, innovation og entreprenørskab, så eleverne har en idé om, hvad forskellen er.
Få inspiration på emu.dk, hvor der i øvrigt findes flere forløb til brug i grundskolens fagruppe.
Materialer: Tablet hvor eleverne kan opbygge deres hotelprojekt. Programmet padlet er i denne sammenhæng velegnet, da der kan anvendes videoklip, tegninger, skrift, fotos som fremlæggelse.