interview med studerende på medieproduktionsledelse
Artikel

Stud. medieproduktion

Planlægning, koordinering og evnen til at samarbejde med mange forskellige mennesker er nøgleord på uddannelsen i medieproduktion og ledelse på Mediehøjskolen.

29-årige Louise Blomseth Christiansen har sat sit job i bero for at kunne læse på Mediehøjskolen, men hun er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er det helt rigtige for hende at gøre.

Vi styrer de kreative

"Det er så vores fredagsbar. Den bliver brugt rigtig meget"

Louise viser rundt på Mediehøjskolen, og man kan tydeligt mærke, at hun normalt bruger de fleste af sine vågne timer her.

Jobbet kræver stor forståelse for alle de praktiske led i produktionsprocessen.
Jobbet kræver stor forståelse for alle de praktiske led i produktionsprocessen.

"De kreative sidder oppe ovenpå. Det er dem, som går på uddannelsen i grafisk kommunikation, og de bliver typisk ad'ere, grafiske designere og den slags. Her nede styrer vi de kreative. Sådan plejer vi at dele det op: Vi styrer og de laver", siger Louise og griner.

Vi befinder os nede på etagen, hvor de studerende i medieproduktion og ledelse holder til. Det er en projektlederuddannelse, der primært retter sig mod trykte medier. Det betyder, at man kan finde job på fx trykkerier og i reklamebranchen.

Uddannelsen kombinerer flere fagområder. De studerende lærer at lede de kreative medarbejdere og få ideerne til at skabe et virkeligt produkt gennem deres viden om blandt andet økonomiske, teknologiske og kommunikationsteoretiske muligheder.

"Mange af de studerende her vil gerne arbejde på reklamebureau og styre produktionen fx som produktionsleder eller projektleder. Og med vores uddannelse bliver vi klædt godt på til at udfylde den slags funktioner."

Og Louise mener også, at der er gode jobmuligheder efter uddannelsen.

"Det er en relativ lille uddannelse. Vi begynder 40 om året og er allerede nede på 30 nu, så der er ikke så mange at kæmpe med bagefter."

Dygtig team player

"Man skal være indstillet på at være meget her på skolen. Og vi arbejder meget sammen, så man skal være god til at indgå i teams. Det nytter ikke noget, at man er enspænder," fortæller Louise.

Det er vigtigt, at de studerende bliver dygtige til at koordinere arbejdsopgaverne og de menneskelige ressourcer, da de skal ud og strukturere og planlægge arbejdsprocesser med mange led bagefter.

"Sidder du i et reklamebureau, skal du koordinere arbejdet mellem fx designere, layoutere og dtp'ere, og hvis det er et trykt medie, har du sikkert ansvaret for den videre kommunikation til trykkeriet".

"Du skal sørge for, at tingene bliver sendt videre til næste proces i rette tid, og at alting bliver godkendt af de rigtige mennesker: layout, tekst, papir, korrekte farver og så videre," tilføjer Louise.

"Undervisningen foregår som klasseundervisning. Man møder fra 8.30 til 16 hver dag og rækker hånden op, når læreren spørger. Det er meget intimt, men også forpligtende. Man er nødt til at være aktiv i timerne, og det kan godt være hårdt for nogle."

"Det er meget kompetente lærere, der underviser på skolen. De fleste er stadig ude i marken og følger med i, hvad der sker. Mange bruger en del af deres tid på konsulentarbejde ved siden af."

Men ikke al undervisningen er lærerstyret og foregår i klasselokalet. De studerende bruger også tid på at være ude i branchen og afprøve teorier.

"Vi har også haft besøg af folk fra blandt andet Grafisk Arbejdsgiverforening, Heidelberg Denmark, som sælger maskiner til tryk og færdiggørelse, nogle folk fra Børsen, som har fortalt om avisproduktion og deres fremgang på markedet".

"Og så har vi selv blandt andet besøgt Aller og et reklamebureau, der er specialister i lyd og animation i forbindelse med reklamefilm."

interview med studerende på medieproduktionsledelse
På uddannelsen får man selv lov til at skabe et produkt fra a-z.

"Det allerførste projekt på skolen var at lave et postkort. Vi skulle finde et billede af et motiv, sætte det op og ombryde det, tage det ud på et trykkeri og se, hvordan de arbejdede og skar postkortene ud."

Louise peger hen på en farvestrålende samling af postkort, der hænger på væggen bag os.

"Projektet betød, at vi helt fra begyndelsen fik indblik i, hvordan de forskellige arbejdsopgaver ved fremstillingen af et trykt medie hænger sammen, og hvilke områder man kommer til at lære at kende gennem uddannelsen."

Tilbage på SU

Louise har en særlig baggrund for at tage uddannelsen.

"Jeg er født og opvokset på et bogbinderi og tænker på at tage hjem og arbejde på bogbinderiet. Så for mig handler det om at få styr på alle termerne og alle de arbejdsprocesser, der går forud for arbejdet på bogbinderiet."

Men det har taget nogle år, før Louise fandt ud af, at arbejdet på bogbinderiet trak i hende. Og det har både fordele og ulemper.

"Selvom det er hårdt at være 29 og komme tilbage på SU, er det super at være voksen og have valgt uddannelse for anden gang. Jeg ved, at det er det her, jeg vil, og jeg kan arbejde meget mere målrettet."

"Der er ikke mødepligt på uddannelsen, så man kan flekse, hvis man har lyst til det," siger Louise med et stort smil.

"Men det er jo ris til egen røv. Der er nogle fag, hvor jeg slet ikke kunne forestille mig at gå glip af en enkelt time, for tingene er så komprimerede og benhårde. Jeg synes faktisk, det er svært at undvære timerne her på skolen."

"Mine tidligere erfaringer fra arbejde og uddannelse hjælper mig også i det daglige. Jeg har en anden uddannelse som tekstilindkøber i ryggen, og jeg har arbejdet flere år med det fag. Det har givet mig en god arbejdsdisciplin."

Det er man slet ikke i tvivl om. Entusiasmen for faget lyser ud af Louise, og man kan se, hvordan hun glæder sig til at bruge sit overblik over hele produktionsprocessen i praksis.

Siden sidst

Interviewet blev lavet i 2006. Louise har senest været account manager i firmaet Roto Smeets Denmark A/S.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler