interview med studerende på filmskolens manuskriptlinje
Artikel

Stud. manuskriptforfatter

Øverst oppe under taget med de skrå vægge og frilagte tagspær ligger Den Danske Filmskoles manuskriptforfatterafdeling.

I et af rummene sidder 23-årige Maja Larsen og arbejder koncentreret ved computeren. For Maja er det både hårdt og krævende, men også helt fantastisk at læse på den 2-årige manuskriptforfatteruddannelse.

Maja - en pige med en drøm

Da Maja gik i niende klasse og 1. G, drømte hun om at blive manuskriptforfatter på spillefilm. Når hun om 8 måneder er færdig med sin uddannelse, har hun gjort drømmen til virkelighed.

"I starten var det mest en fancy idé om noget, jeg ikke vidste, hvad var. Jeg kunne lide film og lide at skrive og fortælle historier."

"I 9. klasse syntes min lærer, jeg skulle sende nogle stile til et filmselskab. Det var en krimi, som typisk er mere film og billeder end litteratur. Det var en ydre historie, hvor man hører, hvad der foregår."

interview med manuskriptforfatter
Udkast til manuskriptideer

"I bøger kan du være inden i din hovedkarakter. I film vil du se en karakter reagere på andre mennesker og begivenheder. Du ser en film gennem andre menneskers handlinger. Du kan godt fortolke deres tanker, men du kan ikke få dem at se."

"Så begyndte jeg at undersøge det med manuskripter nærmere. Jeg downloadede et manuskript fra nettet. I det står der fx regi - hvordan skuespillerne skal bevæge sig rundt. Og så står der dialog - det skuespillerne siger."

Ind i filmbranchen

Maja fik arbejde som receptionist på Nordisk Film i Valby. Dér tog hun imod gæster og passede telefoner.

"I filmbranchen bliver du nødt til at få en lille fod indenfor. Så kan du begynde at networke derfra. For mig var det også nødvendigt at finde ud af, hvordan hele filmapparatet fungerer. Hvis du skal skrive gode manuskripter, skal du vide, hvordan optagelserne bliver til. Det var nok en meget klassisk måde at gøre det på."

Maja blev runner på tv, Snurre Snups Søndagsklub og forskellige andre børneprogrammer. Derefter var hun med til at lave en spillefilm i et andet selskab, der ligger ude i Valby.

"Jeg lærte branchen og en masse mennesker at kende. Den danske filmbranche er jo meget lille. Så snart man bliver kendt af nogle, skal der ikke så meget til, før man bliver en del af familien."

"Det går fra mund til mund, at man er god til produktionsarbejde, og så kommer man videre på andre produktioner. Derimod skal interessen for faget gøre, at man er villig til at tage nogle år som runner. Nederst i fødekæden!"

Maja betegner sin vej ind i filmbranchen som meget typisk, idet hun ikke startede med at lave alt det kreative, hun egentlig drømte om - nemlig manuskriptarbejde. Alt, hvad hun skrev, måtte hun lægge i en skuffe undervejs.

 

Optagelse på Filmskolen

Maja fik ny inspiration på Filmhøjskolen i Ebeltoft
Maja fik ny inspiration på Filmhøjskolen i Ebeltoft

Som forberedelse til Filmskolens optagelsesprøve, valgte Maja at læse et år på Filmhøjskolen i Ebeltoft.

"Filmhøjskolen er en rigtig god legeplads, hvis man gerne vil noget med film og ikke helt ved, hvad det er. Du kan prøve alle dele af filmproduktionen af. Du kan prøve dig selv af som instruktør, som fotograf, skuespiller, klipper, lydmand."

"Det var enormt sjovt, og man lærer meget om sin egen del af produktionen ved at prøve de andres. Fx ved at instruere, ved man, hvilke replikker der fungerer, og hvilke der ikke gør."

Maja var meget overrasket over at komme ind første gang, hun søgte om optagelse på Filmskolen. Hun fortæller, at man kommer ind ved en blanding af talent, og hvor man befinder sig i sit liv. Det er nemlig vigtigt, at skolen kan nå at forme de nye talenter.

"Til optagelsesprøven er man igennem to dages skriveprøver og to interviews. Man bliver interviewet af syv på en gang. De interviewer om et filmklip, man selv har valgt. Interviewet handler også om ens familie og hvem man er."

Desuden er det et krav til optagelsesprøven, at man har skrevet før, og man skal derudover også have erfaring fra filmbranchen.

"Men i sidste ende handler det om at gøre et særligt indtryk", tilføjer Maja med et smil.

Den geniale manuskriptforfatter

"På uddannelsen lærer vi metode. Vi sidder med forskellige formater: novellefilm, spillefilm og tv-serier. Vi lærer arbejdsmetoderne til at skrive 'first draft' (1. udkast til manuskriptet)."

"Det, vi lærer, er jo meget reglerne. Når man så kommer ud, kan man begynde at bruge dem og at bryde dem. Her lærer man ligesom håndværket!"

På Filmskolen arbejder man meget selvstændigt, men der er tilknyttet nogle professionelle konsulenter, som giver de studerende gode råd og hjælper dem på vej. Det er nemlig vigtigt at være professionel og kunne se på sit studie som et arbejde, fortæller Maja.

Alle har en angst for ikke at være gode nok, tilføjer Maja.

"Præstationsangsten handler jo om, at man gerne vil være genial. Det, man skriver, er jo sjældent så godt som det billede, man har af det. Man sammenligner let sit første papirarbejde med færdigindspillede film, og det giver jo et forkert billede."

 

Manuskriptforfatter

De fleste manuskriptstuderende har en drøm om at lave spillefilm
De fleste manuskriptstuderende har en drøm om at lave spillefilm

Manuskriptuddannelsen varer to år. Det lyder ikke af ret meget, men Maja synes, det er både hektisk og fantastisk.

"Jeg har aldrig nogensinde lært så meget på så kort tid, som vi gør her. Tempoet er højt, og man kommer ud på randen af, hvad man kan holde til. Det skal man bare vide."

"I dag tænker jeg, at jeg ikke kunne noget som helst, da jeg startede på uddannelsen. Dengang kunne det godt tage tre dage at skrive en scene. Når vi skriver spillefilm nu, skriver vi måske 12 scener om dagen. Det er jo en helt anden arbejdsmetode".

På Filmskolen har Maja lært en masse værktøjer at kende og fået en stor forståelse for filmproduktion.

"Jeg vidste, at jeg havde et talent, men det er først nu, jeg har lært at bruge det. Det har virkelig været en åbenbaring."

Om ca. otte måneder er Maja færdig, og hun er begyndt at kigge fremad.

"Jeg tror, det er tv-serierne, der rigtigt rykker nu. Mange manuskriptforfattere vil gerne lave spillefilm, men det er vildt spændende at lave TV-serier. Nogle af verdens bedste forfattere er begyndt at lave serier til tv, fx Six Feet Under, West Wing, Sopranos. Det er nogle sindssygt gode karakterstudier."

Der er meget pres på Filmbrancen, fortæller Maja. Derfor er det bedst for nyuddannede at komme ud og starte som episodeforfatter, fordi det ikke er helt så stressende og presset.

"Der er job at få. Produktionsselskaberne er hele tiden på udkig efter den gode historie. Og de vil altid gerne læse det, vi skriver, fordi vi har Filmskolen i ryggen. Det er fedt at mærke."

Siden sidst

Interviewet blev lavet i 2006. Maja Jul Larsen afsluttede uddannelsen på Filmskolen og er i dag freelance manuskriptforfatter. Hun har bl.a. været episodeforfatter til en række af DR's dramaserier.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler