interview med shippingmedarbejder
Artikel

Shippingmedarbejder

Som shippingmedarbejder er 24-årige Christian Fossing Hansen med til at håndtere 10 procent af verdenshandlen.

Efter at have gennemført både studentereksamen, enkeltfags-hhx samt en virksomhedsuddannelse i shipping i Rederiet Norden, er Christian nu ansat som shippingmedarbejder.

Et krævende job

Christian er på vej til Rio de Janeiro i Brasilien i en to-årig udstationering. Opholdet følger i kølvandet på hans uddannelse til shippingmand. I Rio får han det fulde ansvar for forretningsgangen i skibstransporter fra Brasilien og til det meste af verden.

Jobbet handler om at tage hurtige beslutninger og finde den bedste og billigste vej fra A til B. Men da destinationerne er spredt over hele verden, og verdenshavene er fyldt med handelsskibe, er det krævende at løse opgaven til rette tid og pris.

"Jeg kommer til at sidde med de laster, der går ind og ud af Sydamerika," fortæller Christian.

"Det er bl.a. salt fra Chile, der går til industrien i USA. En typisk opgave kan være at flytte en halv million tons sukker fra A til B over to år. Har man ikke sin egen flåde, som vi har, går man ud og indbefragter (laver kontrakt med) andre rederier."

"Jeg skal rundt og besøge kunder og mæglere i Chile, Argentina og Brasilien. Mæglerne er bindeled mellem ejerne af lasten og dem, der byder ind på transportopgaverne. Alt foregår på engelsk og portugisisk."

Rundt i hele verden

nærbillede af Christian
Kommunikationen foregår på engelsk og portugisisk.

Christian har tidligere taget studentereksamen og spillet professionel fodbold på deltid i FC Nordsjælland. Trods talent for sporten valgte han at tage en uddannelse og få sig en karriere i forretningslivet.

"Jeg har familie, der arbejder i andre rederier. Derfra hørte jeg om uddannelsen og valgte at søge ind hos Norden."

I løbet af uddannelsen kommer eleven ud at sejle i en periode. Christian var på en tankbåd i halvanden uge fra Skotland til Rotterdam.

"På den måde får vi set, hvordan søfolkene lever. Det er godt at få indblik i, hvordan deres hverdag er, og hvad der sker på skibene, når vi planlægger transporterne."

"Vi arbejder ikke med linjefart, men med trampfart. Linjefart kan sammenlignes med en bus, der kører på en fast rute. Trampfart er ligesom en taxa, hvor vi måske sejler ind til en havn med en eller anden last og losser. Mens skibet ligger i havnen, er det os shippingfolk, der finder ud af, hvad han skal sejle med, og hvor det skal hen."

I trampfart er det udbud og efterspørgsel, der styrer sejladserne. Skibene flytter sig efter lasterne, så nogle steder i verden er der mere at sejle med end andre.

"Vi flytter måske 50.000 tons korn ud af Den Mexicanske Golf og til Japan. Man har en pris på fx 50 dollars pr. ton. 50 gange 50.000 er det, du sejler ind. Prisen er den samme, uanset hvor lang tid du bruger. Vores opgave er selvfølgelig at gøre det så hurtigt som muligt. Men vi kan godt tabe 2-3 dage, hvis skibet fx skal sejle uden om et uvejr."

Et sjovt job i en konservativ branche

Christian ved pc'en
Det er spændende og udfordrende at arbejde i en international branche

"Det sjove ved jobbet er den verden, shipping foregår i. Der er rigtig mange dygtige og dedikerede mennesker. Det er meget internationalt. Samtidig er det hele sådan lidt lukket, så alle ikke ved, hvad man går og laver."

Den 2-årige shippingtrainee uddannelse tilbydes af flere danske rederier og skibsmæglerfirmaer. Ansættelsen kræver en gymnasial uddannelse med gode karakterer.

"Derfor møder man mange kvikke hoveder i denne her branche", fortæller Christian.

Traineeforløbet veksler mellem skole og praktik. Den teoretiske uddannelse omfatter 5 ugers undervisning på Esbjerg Handelsskole. Samtidig forventes det, at man læser HD 1. del på CBS (Handelshøjskolen i København).

Christian har arbejdet i virksomhedens forskellige afdelinger med både operation, befragtning og kontrol, så han kender virksomheden godt efterhånden.

"Det er en ret konservativ branche, ikke bare shipping, men hele rederibranchen. Gangen på kontorerne har været præget af etikette og tilknappethed, men man har gjort meget for at bløde det op de sidste 1-2 år. Simpelthen for at få fat i de helt rigtige unge mennesker."

Hjemme-ude-hjem

Christian har som shippingmand mulighed for at stifte bekendtskab med mange forskellige kulturer og lære alverdens fremmedsprog på sine rejser.

"Nogle bliver ude et år, andre to, og nogle kommer aldrig hjem. Når jeg kommer hjem, vil jeg typisk sidde og varetage koordinationen af den type opgaver, jeg lavede, da jeg var ude".

"Det er spændende og udfordrende at arbejde i en international branche, hvor man får lov at møde mange forskellige mennesker fra alle mulige verdensdele. Man får sat sin egen kultur lidt i perspektiv", afslutter Christian.

Siden sidst

Interviewet blev lavet i 2007. Christian er i dag General Manager hos Nordic Bulk Carriers A/S.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler