interview med non food salgsleder i supermarked
Artikel

Salgsleder

Dennis har haft sin gang i Bilka i otte år. I begyndelsen var det et studiejob, mens han prøvede nogle andre studier af. Men det endte med at være supermarkedsbranchen, der fangede Dennis’ interesse for alvor.

Dennis Basse Larsen er 30 år, uddannet sagsassistent og har desuden nogle lederkurser. Han er salsleder i Bilka i Tilst.

Interviewet er lavet i 2007. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Hurtigt avancement

Dennis har taget salgsassistentuddannelsen og var elev i Bilka i Tilst, hvor han også arbejder i dag.

”Da jeg blev tilbudt en elevstilling havde jeg været i Bilka så længe, at tanken om at arbejde i butik egentlig var meget tillokkende. Så jeg tog chancen og har været rigtig glad for det siden.”

”Efter min elevtid blev jeg ansat som salgsassistent og blev senere områdeansvarlig for først radio og tv og senere computerafdelingen. Efter tre måneder med computere blev jeg tilbudt jobbet som salgsleder på hele området.”

En typisk dag?

Kunderne må ikke gå forgæves efter varer.
Kunderne må ikke gå forgæves efter varer.

"Nogle arbejdsopgaver er de samme, men man kan ikke rigtig tale om en typisk dag. Jeg skal hver dag følge op på, om vi har de varer, som er på tilbud i salgsavisen. Og de varer, som har været udsolgt et stykke tid, skal jeg tjekke, om vi får igen, eller om vi får noget tilsvarende.”

På den måde sørger Dennis for, at afdelingen kan tilbyde kunderne de varer, de søger, så de ikke går forgæves.

En gang om måneden modtager afdelingen en plan for, hvordan varerne skal stå på hylderne. Dennis sørger for, at medarbejderne får bygget hylderne op efter planerne, så godt de nu kan.

Dennis’ arbejde foregår ude i butikken som ansvarlig for afdelingen: ”Overordnet set skal jeg sørge for, at afdelingen ser pæn ud med fyldte hylder og flotte udstillinger.”

Dagene bliver nogle gange lidt lange for Dennis: ”En normal uge er fra syv til fire hver dag, og så har jeg en enkelt lukkevagt fra otte morgen til ni om aftenen - plus hver fjerde weekend. Så jeg har omkring 50 timer om ugen.”

Tingene skal køre

Der er kun få egentlige deadlines og ellers rimeligt frie tøjler til at køre afdelingen: ”Jeg kan selv planlægge, hvad jeg vil lave i løbet af dagen, og der er stor frihed til at være kreativ fx ved opbygning af udstillinger. ”

Det kan godt være en udfordring at få kunderne til at gå glade herfra...
Det kan godt være en udfordring at få kunderne til at gå glade herfra...

”Jobbet kræver en god kontakt og kommunikation med kollegerne. Og jeg kan af gode grunde ikke lave alting selv, så det er vigtigt at have gode medarbejdere og en god relation til dem.”

Indimellem er der reklamationer på varer og utilfredse kunder. Så er det Dennis’ job at prøve at finde en løsning med kunden.

"... man kan ikke altid finde en løsning. Alle sager er jo forskellige, men det er også det, der gør jobbet spændende.”

Det er vigtigt for Dennis, at folk er glade og har det godt med hinanden. ”Og så er det også vigtigt for mig, at tingene kører, som de skal, og at arbejdet bliver gjort til tiden. Der skal være respekt både den ene og den anden vej.”

Kommende chef

Dennis er i gang med en række talentkurser, som foregår internt i Dansk Supermarked. ”Når jeg er færdig med kurserne om et lille års tid, er jeg forhåbentligt egnet til at blive chef og måske få en stilling som afdelingsleder.”

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler