interview med pædagog i børnehave
Artikel

Pædagog i børnehave

At være pædagog i en børnehave er ikke kun fryd og gammen, fortæller 34-årige Kenneth Nilsson, der arbejder i Møllelængens Børnehave.

Forældrene stiller mange krav, og det kan give sved på panden at holde styr på en stor børneflok. Men trods det store ansvar og til tider hårde arbejde, er Kenneth tilfreds med sin hverdag.

Et kulturchok

Det var lidt af et tilfælde, at Kenneth kom til at arbejde i en børnehave. "En af mine venner var pædagogmedhjælper. Da han skulle stoppe, lagde han et ord ind for mig, og sådan blev jeg ansat."

"Det var en helt ny verden. Jeg havde ikke arbejdet med børn før, så det var lidt af et kulturchok."

Men Kenneth kom hurtigt ind i det, og efter 2 år som pædagogmedhjælper søgte han ind på pædagogseminariet.

"Nu vidste jeg jo lidt om, hvad jeg gik ind til," griner han.

Fra medhjælper til souschef

På pædagogstudiet er der tre praktikperioder på sammenlagt 1 år og 3 måneder, og Kenneth fik prøvet nogle forskellige områder inden for pædagogfaget. Den megen praktik var noget af det, der tiltalte Kenneth ved uddannelsen. "Man sidder ikke bare med snuden i bogen i mange år," som han siger.

Udeliv - Det meste af dagen leger børnene på børnehavens store naturgrund
Det meste af dagen leger børnene på børnehavens store naturgrund

Selv om det kunne være fristende at prøve at arbejde inden for en anden gren af faget, valgte Kenneth alligevel at sige ja tak, da han blev tilbudt job i den børnehave, hvor han havde været medhjælper.

"Jeg overvejede lige lidt, om jeg stadig ville blive betragtet som 'ham medhjælperen', men sådan blev det slet ikke," fortæller Kenneth.

Det er nu godt 6 år siden, og i mellemtiden er han blevet souschef i børnehaven. Det betyder, at han er er med i institutionens ledelse og har en del administrativt arbejde. Men han er stadig hovedsageligt sammen med børnene, og det har han det godt med.

En slags skovbørnehave

Børnehaven bor dels i en stuelejlighed i København og dels i et hus ved Vestskoven 15 km uden for byen. Børn og ansatte er delt op i to hold, som skiftevis er en uge hvert sted. I denne uge er Kenneth, hans to kolleger og 'deres' 15 børn i skovhuset.

"Børnene bliver afleveret i børnehaven i København, og så bliver vi kørt med bus herud. Vi er udenfor næsten hele dagen. Vi er nærmest kun inde, når vi skal spise - eller hvis vejret er meget dårligt."

Og man forstår godt, at de kan lide at være ude, når de har en kæmpe grund med bålhus og legeredskaber - og en låge direkte ind til skoven.

'Redskaber' fra uddannelsen

I røg og damp - I bålhuset kan man lave frokost, snobrød eller varm kakao
I bålhuset kan man lave frokost, snobrød eller varm kakao

Kenneth gik på idrætslinjen på seminariet, og det har givet ham en god baggrund for at arbejde med børnenes motorik.

"At bruge skoven handler meget om at bruge sin krop. Om vi bygger snemænd, bygger huler eller går ned og fisker i søen, så er det meget motorisk. Jeg synes, at det er rigtig vigtigt at bruge sin krop og være fysisk aktiv."

Uddannelsen har også givet ham en god ballast, når han skal tale med forældrene, hvis der fx er problemer med deres barn.

"I forhold til da jeg var medhjælper, har jeg nu uddannelsen og fagligheden med inde i billedet omkring børn og deres udvikling. Det er godt at have teorien med i 'bagagen', så man kan se, om børnene udvikler sig, som de skal."

Hårdt - men alligevel godt

"Forældrene stiller store krav til pædagogerne. Og i dagligdagen skal vi populært sagt kunne navigere i kaos. Nogle dage kan være meget hektiske. Hvis fx en kollega er syg, kan det være rigtig hårdt. Nogle børn 'fylder' meget og kræver megen opmærksomhed, tid og energi fra os voksne."

"Men selv om det nogle gange er hårdt og krævende at være pædagog, er jeg grundlæggende glad for det. Jeg kunne ikke tænke mig at lave andet."

Kenneth mener også, at det er vigtigt for arbejdsglæden, at der er et godt arbejdsmiljø, og at alle ansatte har indflydelse på deres arbejde.

"Vi gør meget ud af, at de ansatte er en del af beslutningsprocesserne, og at alle kan give deres besyv med. Vi er alle sammen ansvarlige for, at det er et rart sted at komme og være, både for børnene, deres forældre og de ansatte."

Siden sidst

Kenneth er i dag (2028) souchef i den selvejende institution Møllelængens Børnehave.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler