interview med meteorolog
Artikel

Meteorolog

Det er 25-årige Thomas Mørk Madsen, der informerer piloterne om, hvordan vejret opfører sig omkring de danske lufthavne.

Som meteorolog på Danmarks Meteorologiske Institut i København har Thomas et stort ansvar. En vejrudsigt kræver, at han laver milliarder af beregninger på sin computer - og alligvel er det ikke altid, hans prognose holder stik.

Falske løfter

I sidste uge havde aviserne det på forsiden, og i fjernsynet var de helt sikre: Det skulle blive sommer i denne uge. Det blev det bare ikke. Det har regnet det mest af ugen, og solen har ikke vist sig fra sin bedste side.

Thomas Mørk Madsen er meteorolog og arbejder på Danmarks Meteorologiske Institut (DMI). Det er ikke første gang, han oplever en situation som denne.

"Medierne går ofte amok bare med antydningen af lidt godt vejr, men vejret blev desværre ikke, som vi havde håbet. Vi har fået varmen op fra syd, men vi har også fået en masse skyer. Grunden til, at vi ikke har fået det vejr, vi håbede, er bl.a., at der er blevet dannet nogle lavtryk. Når de kommer sydfra, er de oftest svære at forudsige," siger Thomas Mørk Madsen.

Thomas har vænnet sig til, at han ofte får en kommentar fra folk, når han fortæller, at han er meteorolog.

"De fleste gør bare lidt grin, men der er også nogle, som er ret sure på mig. De mener, at jeg prøver at gøre livet surt for dem."

Pilotens bedste ven

Foto af Thomas, der kigger på vejrkort
På kortet ser Thomas vejret, som det er netop nu.

Det er dog ikke Thomas, som er ansvarlig for de vejrudsigter, vi kender fra aviser, radio og tv. Han arbejder godt nok i samme afdeling, som de meteorologer vi kender fra tv, men Thomas er flymeteorolog. Han overvåger den del af vejret, som har betydning for flytrafikken og lufthavnene i Danmark.

"Det er egentlig meget få ting, vi koncentrerer os om i flymeteorologi. Piloter interesserer sig for helt andre vejrforhold, end almindelige mennesker gør. De vil have besked om sigtbarhed, vindforhold og højde op til skyerne," fortæller Thomas.

Thomas laver derfor kun korte vejrudsigter for de større lufthavne i Danmark. De peger typisk 9 og 24 timer frem. Når han har lavet en prognose, lægger han den ud på nettet, så piloter og luftfartselskaber kan trække de oplysninger, de har brug for. Piloterne kan også ringe til ham.

"Det er især privatpiloter og piloter i små taxifly, der ringer. De vil som regel gerne vide, hvilket vejr de kan forvente på turen mellem to lufthavne.

Vejret har ikke bare betydning for landingen, men også for forbruget af brændstof. Større vindmodstand medfører større brændstofforbrug".

På dagholdet er der to ved telefonerne, og på en syvtimersvagt kan der ringe flere 100 mennesker.

"På en travl dag kan du godt være meget træt, når du går hjem. Det er naturligvis også dage, hvor der er højtryk og godt vejr, og så ringer der måske kun 20."

Thomas holder også et vågent øje med farlige vejrfænomener. Det kan være skyer, som giver regn- og tordenbyger. Der er kraftig turbulens i sådanne skyer, og der er hagl og is, der kan sætte sig på maskinerne. Også lufthuller advarer de om.

Vejret på Skagen

Årsagen til, at Thomas blev meteorolog, skal man sandsynligvis finde i hans barndom.

"Jeg stammer fra Skagen og er i familie med både fiskere og landmænd, som har været afhængige af vejret. Det var altid noget, vi talte om, og det har altid interesseret mig."

Efter folkeskolen gik turen gennem gymnasiet til Københavns Universitet, hvor han læste geofysik. Han har altid interesseret sig for og været god til matematik, fysik og andre naturvidenskabelige fag.

"Geofysik er et meget teoretisk studium. Du sidder og arbejder med lange formler og store ligninger hver dag. Så det har da været en aha-oplevelse at komme her på DMI og opdage, at du faktisk kan bruge formlerne til noget. På studiet var det nogle gange sådan, at man ikke kunne se, hvad formålet var med de forskellige formler."

Milliarder af udregninger

Foto af Thomas foran computerskærme
Computer world - Thomas foran sine tre skærme

På DMI arbejder de med flere områder inden for vejr og klima. Nogle ansatte beskæftiger sig med havene, andre med vejret i Grønland, og nogle forsker og udvikler de formler, Thomas bruger til at forudsige vejret.

Der arbejder omkring 400 mennesker på DMI, og 60 af dem arbejder i Vejrtjenesten, hvor Thomas også er.

Thomas har hele tre computerskærme at kigge på, men han bruger også papir og blyant. Det er først, når han skal lave prognoser, at han får brug nogle af Danmarks stærkeste computere, der står i bunden af det lokale, hvor vejrtjenesten sidder.

At lave en vejrprognose er et længere regnestykke. Tusindvis af forskellige punkter i atmosfæren bliver målt af bl.a. vejrstationer og satellitter.

Satelitternes målinger bliver automatisk lagt ind i computeren og sat ind i nogle formler, der beskriver ændringer i vindhastighed, temperatur, tryk osv.

Der foretages så tusinder af beregninger for hvert punkt i atmosfæren, tilsammen flere milliarder, og efter en længere proces er man nået 48 timer frem i tiden. På den måde kan man se, hvordan udviklingen er.

"Det ærgrer mig, når min prognose ikke holder. Men det er aldrig sådan, at der sker noget helt uventet. Det kan dreje sig om et regnvejr, som skal passere en lufthavn, og så går det en time langsommere eller hurtigere, end jeg havde beregnet".

En nørdet gruppe

Thomas er ikke bange for at indrømme, at det er en lidt speciel gruppe mennesker, der arbejder i Vejrtjenesten.

"Nogle af os er nok lidt nørdede. Det første, jeg gør, når jeg vågner, er at kigge ud af vinduet og se på vejret".

I dag mødte Thomas på arbejde kl. 7 om morgenen. Han har fri kl. 14, men det er ham, der har nattevagten. Derfor skal han møde igen kl. 23 og være der indtil næste morgen kl. 7. Der er altid folk på arbejde på DMI.

"Kastrup og Billund Lufthavne lukker aldrig, så der skal hele tiden være prognoser klar til flyene, der skal til de lufthavne. Nogle af prognoserne om natten bliver opdateret hver halve time. Vi forbereder også de udsigter, der skal sendes ud, inden vi går hjem.

Gennem vejrtjenestens enorme vinduer kan man se, at solen igen i dag kæmper med skyerne. Det er endnu usikkert, hvilket vejr det bliver.

Thomas mener dog, at solen nok skal vise sig.

Siden sidst

Thomas er i dag (2018) ansat som meteorolog og vejrvært på TV2 i Odense.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler