interview med lastbilchauffør
Artikel

Chauffør

Egentlig ville Søren allerhelst have uddannet sig til automekaniker med speciale i personbiler. Desværre var ikke plads på holdet for personbiler, men til gengæld på holdet for lastvognsmekanikere. Så jeg sprang til og blev meget hurtigt grebet af det.”

Søren Rasmussen, 46 år, valgte lastbilerne og blev meget hurtigt grebet af faget. Som lastvognsmekaniker er han i dag ansat i firmaet DSV.

Interviewet er lavet i 2007. Interviewet er derfor ikke nødvendigvis dækkende for interviewpersonens aktuelle forhold.

Stort kørekort

Søren fik arbejde som lastvognsmekaniker, lige efter han var færdiguddannet. I en periode prøvede han at have sit eget firma, men vendte tilbage til lastbilen og blev chauffør. Nu arbejder han for vognmandsfirmaet DSV, hvor han har været i fire år.

Skiftet fra at være mekaniker til chauffør krævede, at Søren fik kørekort til lastbil: ”Da jeg havde mit eget firma, tog jeg kørekort til at køre med forvogn, men ved ansættelsen i vognmandsfirmaet fik jeg kørekort til også at køre med hænger. Med det udvidede kort er man mere fleksibel.”

Søren er ansat i et vognmandsfirma under DSV, men han kører kun for Coop.
Søren er ansat i et vognmandsfirma under DSV, men han kører kun for Coop.

Det vil sige, at han hver dag henter varer på Coops lager og kører dem ud til butikkerne. Søren kører kun med tørvarer.

Arbejder helst alene

Sørens dag begynder meget tidligt - han møder klokken fem om morgenen: ”Når jeg møder på lageret om morgenen, starter jeg med at læsse returvarerne af fra dagen før. Så får jeg min køreseddel, hvor der står, hvor jeg skal hen med varer, og hvad jeg skal have med.”

I dag går Sørens første tur til Kvickly i Buddinge og derefter til Holte, hvorefter han vender tilbage til Coops lager i Albertslund.

”Jeg læsser selv lastbilen og læsser selv af ude ved butikkerne. Og så tager jeg deres returflasker med tilbage til lageret.”

Varerne skal læsses ordentligt, da chaufførerne selv hæfter for skader på varerne: ”Hvis den enkelte palle fra start er dårligt pakket, fx med vandflasker i bunden og vinflasker foroven, så får jeg Coop til at notere det.”

Dagen slutter ved sekstiden, når Søren er hjemme igen ved Søstrup. På sidste tur har han varer med til butikker, som ligger på hjemvejen.

Søren taler meget med sin vognmand og de andre chauffører, men når han arbejder, er han alene.
Søren taler meget med sin vognmand og de andre chauffører, men når han arbejder, er han alene.

”Jeg har tidligere kørt i en lastbil, hvor vi var to mand, men det synes jeg ikke specielt meget om. Jeg kan godt lide at arbejde alene.”

At vide hvad dagen bringer

Søren taler med mange mennesker i løbet af dagen, men selve det fysiske arbejde klarer han selv: ”Jeg kan godt lide at arbejde selvstændigt, og at der er faste rutiner i mit arbejde. Jeg ved, hvad dagen bringer, og hvad jeg skal lave i morgen. Det passer mig bedst.”

Det kan være en udfordring at skulle klare trafikken i hovedstadsområdet: ”Trafikken er nok det værste, for man kan nemt blive stresset, når man har en tidsplan, man skal nå, og der fx er kø. Det gælder om at bevare roen.”

Stemningen og tonen blandt kollegerne er det vigtigste for Søren på en arbejdsplads. ”Det er det, der gør, at man står op og tager på arbejde hver morgen.”

En dag ad gangen

”Lige nu er jeg meget glad og tilfreds med at køre for DSV og Coop, så jeg har ikke rigtigt tænkt over, om der skal ske noget andet. Jeg tager en dag ad gangen.”

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler