interview med kundemedarbejder i bank
Artikel

Bankassistent

23-årige Mladen Pavlenic arbejder som kundemedarbejder i Lokalbanken i Nordsjælland, hvor han også har været elev.

Selvom det i begyndelsen var svært at arbejde som elev i banken, blev han hurtigt glad for det, og i dag har han sine egne kunder og et stort ansvar.

Et ansvarsfuldt job

Mladen sidder i sin nystrøgede skjorte, nyt slips og smiler imødekommende. På bordet foran ham er der nærmest pinlig orden.

"Jeg kan godt lide, at der er orden i tingene, og det tror jeg også, at kunderne gerne vil have. Det er folks penge, jeg har med at gøre, og derfor er jeg da også forsigtig," siger Mladen Pavlenic.

At der er orden på tingene betyder ikke, at det er kedeligt at arbejde i en bank, som mange ellers tror.

"Det er bare en fordom. Der sker virkelig meget. Bankerne har også udviklet sig. Grunden til, at jeg gerne ville arbejde i en bank, er, at jeg gerne vil arbejde med mennesker. Du får kontakt med mange mennesker, som du forsøger at hjælpe på forskellige måder. Mine opgaver veksler meget."

"I begyndelsen gjorde mine venner lidt grin med, at jeg arbejdede i bank, men der går ikke ret lang tid, så kommer de og spørger efter gode råd. Det er kompliceret at købe bolig eller lave en pensionsopsparing."

Og netop boligkøb er et af de områder, Mladen bedst kan lide at arbejde med.

"Jeg kan godt lide at arbejde med boliger og boligfinansiering. Jeg hjælper folk med at indfri deres drømme. Man kan godt misunde dem nogle gange, når de kommer med tegningerne til deres bolig, og de stråler af glæde. Derfor tager jeg også alle de opgaver, jeg overhovedet kan komme til inden for det område."

10. klasse og hhx

Foto af Mladen i rådgivningssiruation.
Mladen taler dagligt med mange mennesker

Det var et tip fra Mladens far, der satte gang i Mladens karriere i bankverdenen.

"Det var min far, som så et stillingsopslag i avisen og spurgte, om det ikke var noget for mig at søge en elevplads i en bank. Og da jeg havde været i praktik i en bank i 9. klasse, hvor jeg snuste lidt til det, søgte jeg en elevplads og fik den. Så jeg havde en elevplads, allerede inden jeg var færdig på hhx," siger den 23-årige kundemedarbejder.

Mladen valgte at gå i 10. klasse, da han ikke var klar til at tage en ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Efter 10. klasse tog han en hhx på handelsskolen.

"Du hører tit fra dem, som vælger at gå i gymnasiet, at hhx ikke er lige så godt, men det er det. Uddannelsen giver både mulighed for at læse videre og for at komme hurtigt i gang med at arbejde", siger Mladen.

"Det var godt for mig, for jeg har ikke disciplin til at sidde med en bog alt for længe ad gangen, så jeg var rigtig glad for at komme i gang med at arbejde efter bare tre år på handelsskolen."

"Den største forskel fra 10. klasse til hhx var, at du var ikke så beskyttet længere. Kravene til dig blev større, og du var nødt til at lave dine ting. Du kunne fx ikke udskyde lektierne til en anden dag, for du ved, at der kommer blækregning senere på ugen, eller der kommer noget andet dumpende - så det gælder om at få lavet lektierne med det samme."

Elevtiden

Foto af Mladen ved computer.
Kunderne får også hjælp via internettet

Inden Mladen blev kundemedarbejder arbejdede han som elev i banken i to år. Det overraskede Mladen, hvor hårdt det var at arbejde 37 timer om ugen.

"Når man begynder som elev, skal man lige vænne sig til alt det nye. Det var lidt hårdt i begyndelsen, for du skal være på hele tiden. Der står jo ikke elev i panden på mig, så kunderne kan jo ikke se, at jeg er elev, og de forventer samme service som normalt," siger den 23-årige kundemedarbejder.

"Kunderne har fuld tillid til dig, så du er nødt til at være koncentreret og være helt sikker i din sag. Jeg kan ikke bare digte en historie, så i begyndelsen bliver man nødt til at spørge sine kolleger."

Som elev var kollegerne i banken ikke de eneste, Mladen kunne spørge og få hjælp af.

"I Lokalbanken får du to vejledere. En i hovedafdelingen og en ude i den afdeling, hvor du arbejder. Det var rart at vide, at jeg altid kunne spørge min vejleder, hvis der skulle være noget. Det er også sådan, at alle eleverne er med til nogle samlinger i hovedkvarteret, hvor man så laver forskellige ting og kan spørge om alt muligt."

Der var også nogle skoleophold, hvor Mladen mødte bankelever fra andre banker. Det gav anledning til mange spørgsmål eleverne imellem.

"Nogle gange kan du godt blive i tvivl om, du gør det rigtigt, eller om andre har det på samme måde. Så kan vi spørge eleverne fra andre banker: 'Gør I det også på den måde?' og 'Får I lov til at gøre det og det?'"

Efter første år som elev troede Mladen, at han havde lært det hele. Det havde han ikke. Det fandt han ud af på den hårde måde.

"Der var en forskel på at være elev på første og andet år. Efter første år kom jeg til en mindre afdeling, hvor jeg fik mere travlt. Opgaverne blev flere og sværere, og jeg tænkte: 'Hold da op, hvor har de travlt her', men det vænner du dig til."

I dag kan selv de største sager ikke ryste Mladen. Han retter på slipset og gør sig klar til at tage imod dagens første kunde.

Siden sidst

Mladen Pavlenic er i dag (2018) privatkunderådgiver i Spar Nord i Hillerød.

Se oversigt over flere interview.

Relaterede artikler